...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Friday 11 January 2008

Selamat Tahun Baru Hijrah!

Terasa sepi saja sambutan Maal Hijrah di sini. Sesepi waktu malam yang dingin. Tak ada apa yang menarik untuk diraikan. Beberapa teman yang menghantar email dan sms - mengucapkan selamat tahun baru hijriah. Terima kasih kalian. Aku tak sempat nak balas sekadar membalas dalam blog ni je. (sebenarnya bukan tak sempat tapi malas).
Terasa baru saja terima ucapan selamat tahun baru 2008. Samada tahun hijriah atau masihi - bagi aku tetap sama. Setiap hari adalah setiap peluang yang perlu kita memanfaatkan. Setiap hari yang berlaku adalah waktu yang terlepas dan sekadar menjadi sejarah. Setiap hari mendatang belum pasti menjanjikan sesuatu. Pastikan hari-hari kita menyambut kedatangan hari! sebagaimana kita ghairah nak sambut tahun baru.
Bila waktu winter (musim sejuk) di mana malamnya lebih lama (13 - 14 jam) berbanding dengan waktu siang yang singkat (4 petang dah maghrib, matahari terbit 8 pagi) terasa lambatnya hari mendatang. Ketika waktu siang, terasa alangkah sedikit masa kita berbanding dengan kerja kita. Teringat itulah juga kata-kata dari asSyahid Hassan al Banna yang bercakap soal masa sewaktu membaca bukunya di kampus UM dulu.

No comments: