...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Friday 18 January 2008

Aku Dan Ahli Parlimen Hamas

Seorang ahli Parlimen Hamas pernah datang ke Kuala Lumpur dan membuat siri penerangan kepada masyarakat Malaysia. Ketika itu, kerajaan Hamas belum sampai setengah tahun menang dalam pilihanraya kerajaan tempatan autonomi Palestin dengan mengalahkan PLO sekutu kuat Amerika-Israel. Sejurus Hamas menang, semua peruntukan ke Tebing Barat dan Gaza disekat sebagai hukuman kepada rakyat Palestin memilih Hamas sebagai kerajaan. Semua aset dibekukan. (sebijik semacam dengan kerajaan pusat Malaysia menghukum rakyat Terengganu dan Kelantan yang memilih parti pembangkang) Beberapa bulan kakitangan kerajaan tak menerima gaji!

Apa yang nak aku kongsi di sini adalah pengalaman mendengar ucapannya. Dia berucap dalam bahasa Arab sedangkan aku sendiri tak faham bahasa itu. Dia berucap penuh semangat sampai aku yang mendengar terasa tegak bulu tengkok aku – mendidih darah yang dingin ini. Biarpun ada terjemahannya, namun oleh kerana dia bercakap dengan bahasa perjuangan yang sebenar – tiba-tiba sahaja semangat itu terus menitis ke dalam kalbu. Benar. Terasa seperti dia bercakap terus ke dalam hati ini. Aku mungkin tak mampu untuk ke Palestin tapi sekurang-kurangnya aku nak dakap pejuang Palestin sebelum dia beredar. Orang terlalu ramai yang berebut nak bersalam – aku hanya sempat bersalaman sahaja. Cukup!

Beberapa minggu kemudian aku diberitahu bahawa ahli Parlimen itu datang hanya sehelai sepinggang! Hal ini mula disedari kerana dia asyik memakai pakaian yang sama dalam beberapa hari itu. Apabila ditanya mengapa begitu? Beliau berkata dalam perjuangan banyak perkara yang lebih utama dibelanjakan selain sekadar sehelai baju! Sekali lagi aku terasa meremang bulu romaku!

Namun, teman aku minta izin membelikan sehelai baju untuknya. Aku selalu memandang almari baju aku......ia terus terngiang-ngiang!

No comments: