...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Friday 25 January 2008

Robohkan Tembok Itu!

Dua tiga hari ini, umat Palestin yang dihimpit krisis kemanusian nekad menyeberangi tembok antara bumi yang menjadi kiblat pertama umat Islam dengan tanah Firaun, Mesir. Pejuang Hamas telah meletupkan tembok yang menjadi masalah kepada mereka. Berpuluh-puluh ribu rakyat Palestin membanjiri Mesir untuk mendapatkan makanan, bahan api dan segala keperluan harian. Israel telah menyekat masuk makanan dan barang keperluan ke wilayah yang dikuasai oleh Hamas. Bekalan elektrik diputuskan. Ini selepas beberapa lama bantuan kewangan dinafikan. Selepas selesai membeli, mereka kembali ke Palestin! Mereka tetap mempertahankan tanahair mereka walaupun azabnya hanya mereka sahaja yang merasai. Kita hanya cakap, kesian, tak patut lah, macamana…….tak habis-habis…

Kemenangan Hamas dalam pilihanraya di Tebing Barat dan Gaza, Palestin pada tahun 2006 sebenarnya menjadi satu lagi kayu pengukur kepada rasa kebersamaan negara Islam dengan isu Palestin. Selepas menang Hamas, kerajaan Mesir telah bertindak menutup semua sempadan antara Palestin dengan Mesir. Kononnya atas alasan tidak mahu pejuang Hamas memasuki Mesir jika diserang Israel. Kebanyakan negara Islam tidak mengiktiraf wakil Palestin daripada Hamas – termasuklah Malaysia.


Ketika peperangan antara Hezbullah dengan Israel, kebanyakan kerajaan yang disebut sebagai kerajaan Islam berpendirian berkecuali tetapi hakikatnya mereka mahu Hezbullah dikalahkan oleh Isreal Mereka takut jika Hezbullah menang, pengaruh Hezbullah akan menenggelamkan kuasa kerajaan Arab. Aku rasa spesis kerajaan Arab ini adalah tinggalan daripada aristocrat Abu Jahal. Bodoh tak boleh diajar! Cakap mereka ada keturunan nabi – ahlul bait, keturunan Bani Hashim……..jangan lupa Abu Jahal juga keluarga nabi, keturunan Bani Hashim.

Ada pula ulama’-ulama yang cakap jangan sokong Hezbullah kerana dia Syiah – sesat. Alahai kesihannya ulama’ kitab ni……. Terlalu naïf sekali! Masa Hamas menang, ngapa tak cakap sokong Hamas yang Sunni 100%? Sekurang-kurangnya berilah bantuan kemanusiaan sewaktu kerajaan Hamas diboikot oleh Israel dan negara-negara Arab.
1000 pence?

No comments: