...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Tuesday 1 January 2008

Ingatan Pada KalianYang Hilang


Gambar: Aku ingat di Karachi tapi rupanya di Canterbury Street, Birmingham. Dari Bank Islam hinggalah kedai menjual bir. Dari Afrika hinggalah di Dunia Melayu - ada di sini.
Beberapa hari yang lepas - kami kembali berkembara - menuju daerah kelahiran William Shakespeare. Bertemu dengan rakan-rakan seperjuangan dan semedan memang mengasyikkan. Berbincang senada dan sehaluan kerana dikatakan satu fikrah, satu mazhab, satu kroni, satu kotak atau satu parti. Samalah semua tu! Memanglah terlepas gian bercakap tanpa tapisan.
Masa memang sentiasa terlalu singkat dalam keadaan begini. Banyak pengalaman pahit manis berkarya yang perlu dikongsi sama. Bukan berkarya pada kertas tapi berkarya dan berkerja pada tanah negara yang gersang. Kami teruja bila bercakap soal - idealisme sewaktu dalam alam kampus. Cakap berdegar-degar bagai Sang Arjuna menentang Ramayana! Namun bila sudah masuk ke dalam alam bendang, kebun, pekan batu, kotaraya - semuanya semakin mengecil menjadi awang kenit dan akhirnya terus halimunan......................hilang ditelan zaman.


Barangkali rakan-rakan kami yang pernah makan setalam dan sebaris dalam solat tetapi entah ke mana pergnya telah hilang haluannya. Teringat aku pada bait lagu `Semalam di Malaya' - "Ke manakah, kawan lama yang sama berjuang." Ada yang asyik dengan hobi `baru'nya seperti bermain golf, makan malam di hotel lima bintang, mengilat kereta mewah atau berkebun pada tanah di pinggir kota. Kawan aku beritahu - mereka tak sempat merasai `kemanisan dunia' sewaktu awal muda dulu kerana konon dok ralit dengan 'ilmu' dan `perjuangan'. Kini bila kehidupannya sudah `sempurna' - sudah berkeluarga, berkerjaya, berpengaruh dan berpangkat - sedikit demi sedikit `perjuangan' lama semakin ditinggalkan dan akhirnya dilupakan.




Terasa seperti singkatnya hidup ini. Beberapa rakan-rakan aku di kampus sudah berstatus Professor, Professor Madya dan mungkin juga ada yang bergelar Dato'. Kepada mereka aku angkat tabik kerana terus berjuang dengan cara mereka untuk membantu perjuangan yang lebih besar. Jangan jadi cendiawan yang hebat tapi takut untuk mempertahankan kebenaran. Ahh...malu pada orang kampung yang tak berpelajaran - perjuangannya tak pernah hilang mesti kehidupannya kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Ahhh........ malu pada nelayan yang dilambung lautan ombak kerana tak pernah kesal ke laut mencari rezeki untuk anak isteri dan sedikit diberikan pada tabung perjuangan.




Jangan kalian terus alpa pada keinginan mencari pangkat dan kewangan. Carilah tapi jangan sampai kalian tenggelam dihakis semangat dan keazaman menegakkan keadilan dan menentang kezaliman. Kalian memang boleh dapat apa yang kalian inginkan. Nabi sudah katakan - kalian akan dapat apa yang kalian niatkan. Jika kalian niatkan kedudukan - insyaAllah kalian akan dapat kedudukan itu. Jika kalian niatkan akan kewangan - insyaAllah kalian akan dapat kewangan itu. Niat kalian akan mendorong iltizam kalian bergerak seluruh kudrat yang ada untuk ke arah apa yang kalian niatkan






Kepada yang hilang pada medan perjuangan - mungkin tulisan ini sekadar satu ingatan dari kawan lama kepada kalian.










No comments: