...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Thursday 3 January 2008

Chua Soi Lek Letak Jawatan: Politik Bermoral?

Haaaaaa....................sekarang sudah tau siapa yang ada dalam VCD lucah itu! Semalam Menteri Kesihatan Malaysia bercakap dalam sidang media bahawa ia tetap iltizam pada jawatan yang sedia adanya. Tapi hari ini - dia sudah letak semua jawatan politiknya termasuklah jawatan menteri dah ahli parlimen. (eh...bukan senang beb nak jadi menteri dah ahli parlimen!) Belumpun reda soal VCD Lingham, Altantuya, kejutan terbaharu ini menambahkan episod paling meloyakan dalam kerajaan Malaysia. Perdana Menteri kita sebut, tindakan itu adalah wajar. Bagi Chua Soi Lek, peletakan jawatannya adalah untuk mengelakkan isu beliau menjadi beban kepada kerajaan dan parti. Jadi.......inikah yang dikatakan politik bermoral?
Sebelum ini isu skandal seks yang melibatkan `orang-orang besar negara' selalu dilindungi oleh suara dan kuasa suci negara. Yang selalu menjadi bahan berita sensasi adalah mat rempit atau minah karan kena tangkap basah. Tak habis-habis. Namun sejak era Islam Hadhari ini, kuasa itu tidak lagi sesuci sebagaimana zaman Mahazalim yang dikatakan autokratik. Apakah era Islam Hadhari ini lebih demokratik ataupun liberal berbanding dengan zaman sebelum itu? Atau sekarang ini zaman kerajaan dipimpin oleh MahaAlim? Maka sebab itu satu demi satu dibongkar. Terbongkar atau dibongkar bagi membuktikan MahaALIMnya itu.
Kesucian kerajaan UMNO semakin tercemar dengan pembongkaran ini tetapi secara moralnya dikatakan bahawa langkah meletakkan jawatan Chua itu satu langkah suci bagi mensucikan kesucian kerajaan UMNO. Rakyat akan terus menerima kesucian UMNO tanpa soal jawab kerana menentang bermakna jiwa tak suci, kotor, kolot dan tercemar. Menentang kerajaan UMNO bermakna berdosa seperti tidak diterima oleh makhluk di langit dan di bumi!
Rakyat biasa akan menganggap peletakan jawatan Chua sama seperti rakyat menganggap mahkamah syariah mengenakan denda RM1000 kepada pasangan yang didapati bersalah kerana berkhalwat. Ia sekadar berita biasa. Nanti bila pilihanraya umum jika pembangkang mainkan isu ini - aku fikir tak makanle. Buang masa.
Sebab apa? Nanti biar aku fikirkan sekejap..........................................................
.
.
.
.
.
.
Ahhhh.....rakyatpun tak ada moral politik, mereka ingin menjadi orang suci!

No comments: