...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Wednesday 16 January 2008

Di sebalik Buku Klasik Jawa

Manuskrip Jawa tertua yang pernah ditemui adalah tulisan Mpu Prapanca yang bertajuk `a kekawin' ataupun lebih dikenali sebagai `Negarakeretagama' (1365). Manuskrip yang berbentuk puisi itu menceritakan tentang pemerintah Majapahit yang terkenal, Hayam Wuruk. Kemudian sebuah lagi karya agung Jawa klasik adalah Pararaton ataupun `Pustaka Raja' yang ditulis antara 1481 - 1600 dlm bahasa Kawi (Jawa Hindu Klasik). Walaupun hampir keseluruhan manuskrip klasik ini menceritakan kehebatan Ken Arok sebagai pengasas empayar Singhasari, namun ia juga menceritakan panduan pemerintahan yang berasaskan fahaman Hindu yang bercampur dengan fahaman pagansm Jawa. Ken Arok mendakwa dirinya adalah wakil kepada Yamadipati, salah `seorang' tuhan Jawa. Baginda juga mendakwa selepas kematiannya, baginda akan berada di syurga Vishnu dan kembali ke tanah Jawa sebagai Maharaja. Maka ternanti-nantilah rakyat kemunculan baginda selepas kemangkatan Ken Arok!
Dikatakan juga bahawa perkembangan intelektualism Jawa dan Melayu lama sewaktu pengaruh Hindu-Buddhism terhad pada kelompok kraton dan istana. Tradisi ilmu mereka bersifat eksklusif bagi mempamerkan jurang antara kasta yang dihalalkan dalam ajaran lama itu. Melalui kaedah inilah, kasta kraton dapat mengukuhkan kuasa dan menentukan `kesucian' kasta mereka daripada bercampur aduk dengan kasta pariah! Kasta pariah terus bodoh dan diperbodohkan demi memastikan otak mereka tak berkembang biak. Kasta pariah hanya membiakkan benih mereka untuk berkhidmat dengan kasta suci. Melahirkan zuriat pengikut, pekerja, rakyat yang taat dan setia - dalam erti kata lain ialah berkhidmat untuk negara!

No comments: