...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Thursday 17 January 2008

Academia - Agama (Krisitian) Terus Bertembung

Pope Benedict XVI dua tiga hari lepas terpaksa menangguhkan lawatan ke universiti tertua dan terbesar di Rom, La Spienza University kerana bantahan daripada para pelajar dan pensyarah universiti berkenaan. Lebih kurang 60 pelajar dan pensyarah yang menandatangani surat bantahan itu beranggapan lawatan Pope itu ke universiti berkenaan sebagai tidak sesuai kerana sewaktu Pope berucap di universiti yang sama pada 1990, beliau menganggap hukuman ke atas Galileo adalah munasabah dan adil.
Galileo Galilei berkata bahawa bumi beredar pada paksinya dan mengelilingi matahari adalah pendapat yang bertentangan dengan ajaran Kristian. Galileo dihukum penjara dan mati kerananya. Hukuman ini merupakan satu cabaran sains Barat sehingga menyebabkan sains memusuhi Kristian yang menjadi agama anutan majoriti masyarakat Barat. Marahnya kelompok sains terhadap agama melahirkan fahaman sekular yang kini sedang berkembang biak sebagai satu ideology yang sangat berpengaruh. Pengaruh sains sebagai ideology sudah sampai ke tahap membina doktrin keagamaan yang mempunyai unsur ritual dan falsafah. Sudah ada gereja khusus untuk penganut ajaran agama Sainstology.
Sebenarnya, pendapat Galileo jauh terlewat daripada penemuan oleh ahli sains Islam (aku lupa, tolong ingatkan namanya). Berbeza dengan budaya akademik Islam, ia selalu selari dengan al Quran dan as Sunnah. Semakin mendalam kajian mereka, semakin dalam penghayatannya dalam agama. Saling kukuh memperkukuhkan.
Seperkara lagi, hebatnya pelajar dan pensyarah universiti berkenaan! Aku sekadar membayangkan situasi itu di tanahair aku.

No comments: