...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Thursday 15 January 2009

Politik Yasir Arafat dan Sheikh Ahmad Yasin


1. Yasir Arafat dan Sheikh Ahmad Yasin, dua pemimpin politik Palestin yang pernah mengubah landskap politik Palestin. Kedua-dua telah tiada. Yasir Arafat meninggal kerana kanser (walaupun ada khabar mengatakan diracun) dan Sheikh Ahmad Yasin shayid akibat bom Israel.


2. Kedua-dua saling bertentangan pendekatan meskipun mempunyai matlamat yang sama untuk membebaskan tanahair mereka; Palestin.


3. Selepas berjuang berpuluh-puluh tahun, Yasir Arafat menukar pendekatan militannya kepada pendekatan diplomatik. Untungnya, Yasir Arafat bijak berdiplomasi dengan Israel, Amerika Syarikat dan juga negara-negara Arab. Akhirnya, Yasir Arafat berdamai dengan Israel melalui Perjanjian Camp David dan mendapat dua wilayah autonomi; Gaza dan Tebing Barat.


4. Dalam masa yang sama, kumpulan yang menentang Perjanjian Camp David terus berjuang secara gerila. Meneruskan pendekatan Yasir Arafat dulu. Selepas Yasir Arafat mendapat 'kuasa' memerintah dua wilayah autonomi, Hamas ataupun Sheikh Ahmad Yasin memberi peluang kepada Yasir Arafat mengurus wilayah autonomi itu.


5. Apabila negara-negara Arab sudah hilang selera dengan Palestin, Yasir Arafat meninggal dunia, Hamas mengubah pendekatan gerilanya kepada sebuah parti politik yang menyertai pilihanraya di wilayah autonomi. Hamas berjaya mengalahkan Fatah, parti yang ditinggalkan oleh Yasir Arafat dan kini menjadi kerajaan di wilayah tersebut. (wilayah itu secara politiknya masih di bawah Israel)


6. Ada waktunya, Hamas terpaksa berunding dengan Israel samada secara langsung atau tidak sebagaimana yang pernah dilakukan oleh Yasir Arafat. Jika ada perundingan atau perjanjian selepas ini, apakah itu bermakna Hamas sudah mengadai prinsip perjuangan mereka?


7. Tidak sama fikiran orang yang berada di luar kuasa dengan fikiran orang yang sedang berkuasa. Kita mungkin silap apabila cepat menghukum seseorang pemimpin yang berkuasa tentang keputusan yang diambil dengan membandingkan pendirian mereka sewaktu mereka tiada kuasa.

1 comment:

Anonymous said...

The only way to stop future genocide is to fight back our way. The cowards use drones and missiles. No suicide bombs. Use snipers and hitmans. Pay them to kill their ambassadors and their families, their company ceos and their families. They kill our children. List down the numbers they have kill and we try to reach that number. An eye to an eye. Hit them anywhere in this world, from Brazil to Mongolia.
Distribute this comment to as many people as possible all over the world.