...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Saturday 31 January 2009

Itulah Politik Islam!


1. Sukar membuat tindakan seperti yang dilakukan oleh Recep Tayyip Erdogan, Perdana Menteri Turki di tengah pentas dunia. Bukan mudah. Berapa banyak pemimpin Islam yang berkesempatan untuk bercakap tetapi membisu kelu sejuta kata. Tapi Erdogan telah membuktikannya.


2. 'Kau pembunuh!' Jari telunjuk Erdogan menikam ke dalam hati Shimon Perez hingga tertonjol mata bulat pemimpin Israel itu. Sambil matanya Erdogan merenung tajam pada mata penonton yang gembira dengan berita pembunuhan beramai-ramai rakyat Palestin. Suara Erdogan bagai bunyi dentuman bom yang menggegarkan seluruh alam!

3. Tiga peluru (mata, jari dan mulut) Erdogan mengena tepat pada batang hidung semua yang terlibat dalam Holocoust Isreal terhadap rakyat Palestin.

4. Semua itu tentu adalah hasil daripada kekuatan dalaman Erdogan yang mengerakkan untuk menghimpun kekuatan yang ada untuk bertindak. Empat peluru Erdogan adalah iman dan jiwanya terhadap rasa tanggungjawabnya sebagai khalifah di muka bumi dan hamba kepada Maha Pencipta Lagi Maha Berkuasa.

5. Muntazar sudah lempar kasutnya ke muka Bush. Erdogan memanjangkan serangan. Ada yang mengharapkan ada peluru berpandu dari Tehran atau Lubnan menjunam ke bumi Israel. Ada yang mengharapkan sesuatu buruk berlaku pada para pemimpin Arab yang penakut. Ada yang mengharapkan agar Allah turunkan bala pada Isreal dan Amerika. Stop.

6. Tanamkan saja harapan itu pada diri sendiri. Lakukan seadanya.

No comments: