...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Thursday 8 January 2009

Cara Untuk Orang Bersangka Jahat Pada Kita

1. Apabila kita bercakap atau berucap, cakaplah berdegar-degar seboleh yang mungkin. Walaupun sebenarnya kita sedang belajar cara berpidato di hadapan orang ramai. Kerana inilah cara untuk menarik minat orang mendengar ucapan kita. Cara yang mudah ialah mencari platform yang popular untuk membina nama. Singkatnya adalah cara politik.

2. Cara politik tidak memerlukan kelulusan yang tinggi macam nak jadi doktor atau jurutera. Memadai dengan kepetahan bercakap dan lincah silat pergaulannya. Politik kita bersifat sectarian. Ia sangat mudah mendapatkan sokongan. Kalau nak jadi jaguh dalam PAS, kena ada nilai keIslamannya. Jika nak jadi hero dalam UMNO, kena kuat Melayunya. Buat permulaan, nilai diukur dari segi fizikalnya ataupun gaya percakapannya.

3. Anggaplah kita sahaja yang betul manakala yang lain adalah salah, sesat dan menyesatkan. Kalau boleh hukum sepulan itu sebagai begini atau begitu. Carilah nas ataupun ayat yang boleh disandarkan hukuman itu. Walaupun sebenarnya kita sedang belajar mengetahui mana yang betul atau yang salah.

4. Selepas kita belajar dan hidup panjang sikit, barulah kita dapat sesuatu yang tak sama dengan apa yang kita cakapkan dulu atau hukumkan dulu. Cakap kita sudah berlainan cara. Cakap sudah tidak merapu bahkan kononnya agak lebih ilmiah. Hukumpun sudah berubah. Sesuai dengan pemikirannya yang berubah.

5. Kemudian kita hukumkan mereka yang bersangka jahat dengan kita dengan hukuman-hukuman versi baru yang tak sama dengan hukum versi lama.

5. Akhirnya, orang akan bersangka jahat dengan kita.

1 comment:

digimon3 said...

wow..sialnya..hehe