...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Saturday 17 January 2009

PAS jangan lupa, UMNO perlu belajar

1. Keputusan pilihanraya kecil Kuala Terengganu sudah diketahui. Tahniah kepada YB. Abdul Wahid Endut. Kepada Dato' Wan Ahmad Farid Wan Salleh, mungkin bukan rezeki nak menang.

2. Pun demikian, PAS jangan terlalu ghairah dan lupa janji yang ditaburkan pada pengundi sewaktu kempen pilihanraya. Menang satu ujian. Tiada keuntungan melainkan bertanggungjawab pada kemenangan itu sendiri.

3. UMNO harus belajar daripada kekalahan itu agar dapat menjadi parti yang belajar daripada kemarahan dan kekeciwaan rakyat. Jangan mencari kesalahan pada pihak lawan. Renunglah diri sendiri.

4. Kepada para penyokong yang datang bertandang ke Kuala Terengganu, selamat kembali ke kampung halaman. Yang kalah, eloklah berehat. Yang menang, kena kerja kuat bila sampai kat kampung atau taman sendiri.

No comments: