...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Tuesday 13 January 2009

Alasan Graduan Lulusan 'Oversea'

1. Aku cuba nak respon pada komen yang diberikan pada blog aku. Terima kasih semuanya.

2. Memang berbillion wang kerajaan dan bukan kerajaan mengalir ke `oversea' demi mendapatkan segulung ijazah dan pengiktirafan manusia. Bagi kerajaan Malaysia, sejak pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru dan disambung dengan Dasar Pembangunan Ekonomi Negara, orang Melayu sudah kian sebati dengan `oversea' terutama di UK, sebagai 'kiblat' ketamadunan baru manusia.

3. Contoh yang paling mudah adalah sikap pemandu di UK yang begitu 'gentle' kepada pengguna jalanraya lain. Sebagai `orang luar', akupun menjadi begitu `gentle' sewaktu memandu. Tetapi apabila kembali ke tanahair, habis semua pengalaman yang berharga dan sikap yang baik itu. Jadi `ganas' meskipun tak sampai tahap gaban.

4. Contoh lain ialah betapa di UK berharganya suara kita sebagai manusia biasa. Inilah yang dinamakan kebebasan bersuara. Bebas berdemonstrasi tanpa rasa takut. Bebas beragama tanpa rasa kongkongan ideologi atau doktrin. Tetapi apabila kembali ke tanahair, semuanya mati begitu sahaja. Termasuklah rasa berani dan bebas itu. Seperti kepala kekura yang masuk ke dalam tempurungnya mendengar ranting pokok yang jatuh.

5. Aku pernah bertanya dengan rakanku yang sudah lulus dari universiti UK tentang cita-citanya sewaktu belajar dulu. Beliau khabarkan tentang cita-citanya yang tinggi. Mahu berkhidmat pada nusa dan bangsa. Mahu bangunkan negara. Ingin merdekakan keluarga dari kepompong kemiskinan dan kemunduran.

6. 'Sudah kau lakukan?' Aku bertanya.

7. 'Dah' Jawabnya mudah. Kemudian dia ketawa kecil sendiri. 'Tak semua' Jujur dia menambah.

8. 'Tak semua?' Aku gatal lagi bertanya.

9. 'Susahlah bila dah kerja kat sini. Sistem bekerja kat sini susahlah. Orang kat sini tak macam orang UK........bla bla bla...... Ringkasnya dia menang dalam memberikan alasan untuk menangguhkan atau menguburkan cita-cita tingginya itu.

10. Aku? Sedang mencari alasan yang munasabah. Alasan lain. Yang berbeza. Dan di belakang aku barangkali ada ribuan yang sedang mereka-reka alasan mereka. Belajar mencari alasan yang benar-benar saintifik dan sistematik! Kemudian dihormati sebagai golongan teknokrat dan intelektual yang hebat. Agaknya begitulah.

No comments: