...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Monday 27 October 2008

Aku Harap Benar


1. Hujung minggu ini, aku diberikan kesempatan untuk berkongsi seteguk `Socretes’s poison’ pada sekumpulan pelajar dari Bath, London, Nottingham dan Cardiff di Universiti of Cardiff. Aku percaya mereka bukan seperti penuntut ilmu yang taklid membabi buta.


2. Berkongsi cakap tentang sejarah yang dilupakan. Pencetus sejarah yang disisihkan. `HARTAL 20 Okt. 1947’.


3. Sebelum aku datang ke UK, kira-kira dua tahun lalu. Aku telah temui Pak Din Andika, seorang pejuang kemerdekaan yang mengusahakan bengkel membuat kompang dan rebana di Kg. Sayong, Kuala Kangsar.


4. Dan sempat aku beberapa minggu sebelum itu pergi menziarahi rumah Imam Majid Salleh di Kg. Sengat, Ipoh yang digenangi air setiap banjir melanda kawasan rumahnya.


5. Sewaktu aku duduk mendengar pengalaman mereka di rumah mereka ketika itu, seperti mendengar kata derita, kalimah berdarah dan bicara sengsaranya berjuang.


6. Kedua-dua itu adalah antara pejuang yang menjadi panelis dalam filem dokumentari karya Fahmi Redza, ‘10 Tahun Sebelum Merdeka’ yang memenangi Malaysian Feredom Film Festival beberapa tahun lalu.

7. Aku cuma sempat mengadakan satu pertemuan Pak Din Andika, Imam Majid Salleh dan rakan-rakannya dengan Presiden PAS, Ust. Abdul Hadi Awang di perkarangan bengkel Pak Din Andika. Sekurang-kurangnya agar PAS boleh memanjangkan riwayat perjuangan mereka di Parlimen. Sekurang-kurangnya.


8. Aku harap, kerajaan negeri Perak sekarang boleh memikirkan satu pengiktirafan kepada mereka yang telah dilupakan sejarah perjuangan mereka.


9. Aku harap benar.

1 comment:

lanterajiwa said...

salam pesta jiwa...

cayalah bro... nanti balik malaysia boleh jv buat program ya....

program2 di perak kini suram aja... kami menanti sinar keimanan mu...

- khai -