...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Thursday 9 October 2008

Mencari Kebebasan Berpolitik Di Kota London

1. Jika Kota Paris dikaitkan dengan perkembangan fesyen terkini dunia, London pula adalah pusat perkembangan pemikiran global. Penduduk kota London kira-kira 14 juta merupakan kota pelbagai kaum, agama dan masyarakat. Seperti juga kota Mekah dan Madinah, ia tidak lagi kota untuk orang Arab tetapi kota semua Muslim yang merentasi bangsa dan kaum di seluruh dunia. British sebagai sebuah bekas empayar yang mempunyai ratusan wilayah yang dijajahnya mempunyai ciri-ciri yang hampir sama dengan Mekah dan Madinah. Penduduk kota Mekah dan Madinah dikaitkan dengan Islam sebagai faktor demografi sebaliknya di Kota London, faktor politiklah yang mencorakkan warna demografinya.

2. Sewaktu wilayah-wilayah yang dijajah oleh British belum merdeka, semua rakyat wilayah taklukan dan jajahannya dianggap sebagai rakyat kepada Queen of Great Britain. Queen menjadi payung kepada jutaan rakyat yang dijajah termasuklah orang Melayu sebelum diberikan kemerdekaan pada 1957. Sewaktu itu, ada juga sesetengah ulama-ulama di negeri Tanah Melayu mendoakan kesejahteraan kepada Queen. Kini, Kota London dipenuhi tidak sahaja orang British tetapi dari Eropah timur hinggalah ke benua Cina. Rencam sekali.

3. Sebahagian besarnya pada waktu siang berada di dalam tanah. Ini kerana kebanyakan penduduk kota London menggunakan keretapi bawah tanah (tube) yang menjalar ke seluruh kota seperti sarang labah-labah. Dengan membayar tiket lebih kurang £5, kita boleh menggunakan perkhidmatan keretapi bawah tanah untuk sehari. Seramai lebih kurang 27 juta setahun yang melancong ke London. Mereka datang dengan pelbagai tujuan selain sekadar melancong. Sebahagiannya meninjau keperluan untuk menjadikan kota London sebagai pentas penerus perjuangan mereka. Bagi negara-negara Komenwelth seperti Malaysia diberikan kelonggaran untuk tinggal selama enam bulan tanpa visa. Sekarang difahamkan, proses mendapatkan visa ke UK semakin sukar dan banyak prosedur yang perlu dipenuhi sebelum diluluskan. Walaupun bayaran pelajar luar Eropah tiga kali ganda dengan bayaran pelajar tempatan dan Eropah, namun sejak akhir-akhir ini kerajaan UK semakin mengetatkan permohonan untuk mendapatkan visa.

4. Gandhi, Lenin, Karl Marx dan banyak lagi pemimpin politik dunia memulakan karier politiknya di London. Kota London semacam memberi satu ruang atau kesempatan untuk seseorang membina rangkaian dan pemikiran politik. Sewaktu ditanya kepada Gandhi mengapa dia keluar negara (UK), dia hanya menyebut, `untuk mencapai cita-cita saya’. Akhirnya, Gandhi berjaya menjadi seorang peguam dari University College of London. Pergaulannya dan pemikirannya berubah menjadi lebih prihatin terhadap nasib negara yang terjajah. Semua ini membentuk pemikiran kepada gerakan kemerdekaan India daripada British.

5. Beberapa pimpinan gerakan Islam yang berada dalam buangan berada di London ataupun di sekitar kota-kota di United Kingdom (UK). Antaranya seperti Rashid Ghanuaschi, Saiful Islam Hassan al Banna, dan lain-lain menyebarkan idea politik mereka dari UK. Bahkan pemimpin Hindraf sedang cuba mendapat perlindungan di kota London. Jika dia balik ke Malaysia, ISA kemungkinan sedang menanti di pintu imigesen KLIA. Cuma ada bezanya orang dalam buangan dengan orang yang tak mahu berjuang di tanahair. Ada beberapa kecenderungan di kalangan sesetengah ahli politik yang lebih selesa ’berjuang’ di UK berbanding di tanahair sendiri. Mereka mengaturkan beberapa alasan untuk ’berjuang’ dari jauh walaupun keadaan tanahair mereka sebenarnya adalah selamat. Hakikatnya, kehidupan di UK lebih selesa dan memenuhi selera orang yang sering mendakwa mereka ’berjuang’ hakikatnya mereka adalah golongan `yang gugur dalam berjuang’.

6. Pada kebanyakan pemimpin negara-negara sedang membangun dan mundur di Asia dan Afrika menggunakan pendekatan kepimpinan diktator untuk memastikan keamanan negara terjamin. Penangkapan dan penyisihan musuh-musuh politik sangat berleluasa terutama di negara-negara benua Afrika dan Asia Barat. Bukan sekadar tidak mendapat keadilan tetapi penyiksaan dan penindasan yang dilakukan sesetengah regim sukar dikesan oleh masyarakat. Setakat ini, keadaan politik Malaysia tidak sedemikian rupa. Oleh itu, tidak wajar untuk orang Malaysia melarikan diri ke London.

7. UK terus menjadi medan penyebaran idea demokrasi dan kebebasan walaupun dalam masa yang sama kerajaan UK cuba mengawal syarat-syarat kemasukan pendatang. UK terus menjadi lubuk buat mereka yang terpaksa melarikan diri daripada negara asal demi meneruskan perjuangan mereka. Ini tidak sekadar pemimpin politik seperti Thaksin, tetapi juga penulis, penyair, pemuzik, pelukis dan bekas tentera. Mereka menulis ataupun berkarya bagi mencipta satu lagi gelombang kebangkitan rakyat di negara mereka melalui karya mereka di negara asing. Mereka terus bersuara samada melalui tulisan, lukisan dan muzik.

No comments: