...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Saturday 25 October 2008

DUKLA 1944


1. DUKLA 1944 adalah merujuk satu pertempuran antara Nazi Jerman dengan rakyat Chezh yang dibantu Stalin Rusia pada Sept – Okt. 1944 yang melibatkan tentera sebanyak 70 ribu.


2. Dukla Pass terletak di sempadan Poland dan Slovakia merupakan sempadan antara dua kuasa besar ketika itu; Nazi Jerman dan Stalin Rusia.

3. Apabila dua gajah bertempur, kancil yang tersepit! Dua kuasa besar berperang, rakyat biasalah yang menjadi bahan korbannya.

4. Ketika itu, wilayah Chezh menjadi rebutan antara kedua-dua kuasa besar dunia. Akhirnya, kawasan tersebutlah yang menjadi lembah kematian kerana angka yang terkorban peperangan yang sangat tinggi sepanjang Perang Dunia Ke2. Stalin tidak mati di medan pertempuran sebagaimana Hitler hidup berkuasa. Rakyat yang kelaparan dan menderita.

5. Peperangan itu memusnahkan. Tetapi kita perlukan peperangan demi membunuh peperangan! Tiada perdamaian tanpa peperangan.

No comments: