...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Saturday 10 September 2011

Tanah Melayu Memang Tak Dijajah

1. Memang benar Tanah Melayu tidak pernah dijajah. Meskipun Portugis menjatuhkan kerajaan Melayu Melaka 1511, kesultanan Melayu terus berkembang di negeri-negeri lain.

2. Sejak 1511, orang Melayu terus menjadi tuan di Tanah Melayu hinggalah sekarang. Hinggalah kemuncaknya timbul slogan `Ketuanan Melayu'.

3. Apapun, Portugis, Belanda, Jepun dan British telah menjadikan sebahagian pemimpin Melayu sebagai barua mereka.

4. Lalu barua-barua inilah yang menindas Melayu bawahan sebagai hamba sahaya.

5. Hidup Melayu!



1 comment:

Tajul Muluk said...

Tanah Melayu memang tak dijajah? Yang diberi gelaran BAPA KEMERDEKAAN kepada Tengku Abdul Rahman amendenya?
Yang malam2 buta turunkan bendera Union Jack kemudian naikkan Bendera tiru bendera Amerika itu apa pula?
Orang kulit balar jadi resident apa ke helnya Yob? Tukan sapu mat sallehpun orang melayu panggil tuan!Rupanya Melayu selama ini tak dijajah ,aku baru tahu. Semua penulis sejarah tolol barangkali dan cikgu aku dulupun tak paham.
Propesor anak Kalingapun baru cakap sekarang Tanah Melayu tak dijajah. Sepatut dululah cakap tidaklah tiap tahun askar, polis dan macam2 lagi pasukan berbaris sampai kotepun bengkak.
Rupanya Tanah Melayu tak dijajah.
Kalu Keling keling juga kalu.