...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Monday 19 September 2011

Beraya Di Rumah 'Komunis'

1. Sebelum pulang menghadiri majlis raya di Padang Rengas dan Lasah, Sungai Siput, sempat singgah ke Sayong bertemu dengan Pak Din Andika.

2. Sudah berusia 85 tahun. Pernah diISAkan oleh penjajah British selama empat tahun pada 1948. Dituduh sebagai komunis. 'Saya nak lawan Inggeris penjajah tu je...... saya gerakkan pasukan Gerila Perak Utara menentang Inggeris. Pahang dah buat lama dah....'

3. Ramah sekali menyambut kami di rumahnya yang juga bengkel membuat rebana. Pak Din sudah bersara membuat rebana. Kini, menantunya yang meneruskan kerjanya.

4. Sempena bulan Merdeka ni, ramai yang menjemputnya berkongsi pengalaman berjuang menentang penjajah dan menuntut kemerdekaan. Pak Din kata, merdeka tulen, bukan macam UMNO tu, dia anak emas Inggeris.

5. Salute buat Pak Din Andika!

6. Merdeka dengan darah!

No comments: