...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Wednesday 26 December 2007

Maka Berkatalah Jebat hendak-hendaknya

DARI JELEBU: Hishamuddin Rais

Arkian kesah maka Tun Hukum pun dibunuhlah oleh akan Raja Melaka. Maka gempar rakyat Melaka dodoi menangis hiba apabila mendengar sekian berita. Tidak terhingga sedih gulana rakyat Melaka hingga ada yang enggan turun ke laut, masuk ke hutan, ke ladang berhuma. Tersebarlah berita jauh melata hingga ke Riau dan Bangka.Rakyat Melaka pun mencari-cari Jebat. Di Hilir Melaka gendang dipalu tidak ketemu jua. Di Tanjung Keling disampaikan berita konon Jebat telah naik ke Bukit China.
Maka berkumpul berpusulah rakyat Melaka mendaki Bukit China mencari Jebat yang dikatakan sedang berkhalwat.Tercari-cari rakyat Melaka bagaikan seluang di gigi air. Tertanya-tanya si anu dan si polan di manakah Jebat sedang bertapa. Tidaklah mereka maklum mengetahui bahawa Jebat sedang berkhalwat menyiap diri untuk pekasa.Bilamana pun matahari mulai tenggelam maka letihlah rakyat Melaka maka mereka pun pulanglah ke rumah masing-masing. Duduk berlunjur memicit betis. Mencabut pacat, duri dan selumbar, putus asa mencari mencari Jebat.Tiba-tiba didengarlah seluruh Melaka tentang orang Tanjung Keling yang ramai mula keluar membawa jamong, colok dan pelita dan gegak gempitalah seru sekelian alam.
Maka tersebarlah berita ke seluas negeri tentang orang-orang Tanjung Keling yang berani membawa jamong dan pelita mencari Jebat di malam gelita.Maka sampailah berita ke Bandar Hilir maka orang di sana pun mencari jamong, damar dan getah perca. Maka didengar orang Hulu Melaka maka mereka pun beramai-ramai membuat unggun tempurung kelapa. Lalu didengari orang Pasir Hulu maka mereka pun mula mencari damar getah perca untuk membuat jamong obor membakar pelita.
Maka di riwayatkan pada ketika itu hari itu saat itu bulan pun keluar bersama mencari Jebat. Jamong, suluh, unggun dan pelita menerangi bandar Melaka. Maka hebohlah para peniaga Arab melihat api-api bagaikan bintang di padang pasir. Maka mereka pun sama-sama mencari Jebat.Berita pun sampai ke Serkam maka orang Serkam pun meninggalkan perahu dan layar lalu naik ke darat untuk membuat jamong dan obor. Maka teranglah cahaya hingga ke Pulau Besar.Orang-orang Melaka mencari Jebat ingin menyampai berita matinya Tun Hukum tunggak salasilah teromba adat istiadat orang-orang Melaka yang telah dibunuh Raja atas fitnah Sang Kitul Kerala yang bersubahat dengan Sang Linggam anak cucu Nina Marikan.
Maka orang-orang Melaka bergerak menuju ke Bukit China maka teranglah Bukit China disuluh jamong dan pelita.Lalu ternampaklah oleh mereka akan Jebat sedang duduk bersama Lekir, Lekiu dan Kasturi. Duduk bersama mereka ialah cucu Penghulu Bintan Tun Bersih. Di kiri Jebat tegak berdiri cucu Nina Gulam Sindata Penghulu Tanjung Keling. Di kanan Jebat tegak berdiri anak kepada Mangku Kelaut cucu tiri Hang Li Po pengawal Bukit China bersama sida dan juak-juaknya.Orang-orang Melaka tertungu-tunggu dan ternanti-nanti tidak sabar untuk menyampaikan berita tentang kematian Tun Hukum atas fitnahan Sang Kitul Kerala. Budak-budak kecil terlari-lari mematah belukar dan duri. Orang-orang tua ternanti-nanti mengipas agas dan kelkatu. Jamong dan suluh telah dua kali bertukar ganti.
Maka bangunlah Jebat dari duduknya. Maka berdiri samalah kiranya Lekir, Lekiu dan Kasturi. Maka sebarislah mereka berdiri besama cucu tiri Hang Li Po dan cucu Nina Gulam Sindata Penghulu Tanjung Keling. Jebat pun ke hadapan setapak orang-orang Melaka pun mengundur setapak. Setapak Jebat ke depan setapak orang-orang Melaka mengundur.Senyaplah malam itu. Chengkerik di Bukit China seperti diarahkan oleh roh Hang Li Po agar senyap tidak berbunyi. Kelilawar pun tidur tidak bergerak-gerak. Belatok malam tidak berbunyi hanya nafas dan denyutan nadi orang-orang Melaka yang berbunyi.Maka keluarkan suara dari mulut Jebat lantang dan kuat dari atas Bukit China hingga ke Hujung Pasir hingga ke Hulu Melaka hingga ke Bandar Hilir hingga ke Tanjung Keling hingga ke Serkam dapat didengar. Hanyalah orang di Pulau Besar yang tidur nyenak di gigit agas dan nyamuk.
Maka berkatalah Jebat hendak-hendaknya:Wahai orang-orang Melaka apabila kamu merasa tidak puashati atau tidak berkenan akan sesuatu maka hendaklah kamu memberitahu kepada anak isteri kamu, kaum keluarga kamu, sahabat taulan kamu, jiran tetanga kamu maka, orang-orang kampung kamu. Janganlah hendaknya tidak ada orang yang tidak kamu beritahu akan rasa geram hati kamu dan amarah kamu itu.Maka hendaklah kamu kumpulkan anak bini kamu, sanak-saudara kamu, sahabat taulan kamu, jiran tetangga kamu, orang kampung kamu, kumpulkan semua orang-orang Melaka dan bawalah berita itu hendaknya ke Lubuk China hingga ke Tanjung Tuan hingga ke Linggi hingga hendaknya sampai ke Rembau Labu dan Lukut dan hendaknya sampailah berita ini hingga ke Seri Menanti.Bawalah berita ini kepada Jakun dan Biduanda, Semelai dan Sakai agar hendaknya mereka sama mendengar kematian Tun Hukum dibunuh Raja Melaka difitnah Sang Kitul Kerala difitnah Sang Linggam anak cucu Nina Manikam. Hendak-hendaknya mereka akan bersama kita menyumpit yang jahat membuluh yang zalim.Wahai orang-orang Melaka pada malam ini di atas Bukit China maka berjanjilah kita semua dan ingat mengingatilah kita semua bahawasanya kematin Tun Hukum itu akan membawa bencana ke atas negeri Melaka.
Wahai-orang Melaka apabila kamu merasa tidak puashati maka kamu beraraklah dan berjamonglah beramai-ramai menuju ke istana. Maka hendaklah kamu mengepug istana dan jika sekiranya di jalan kamu bertemu sesiapa sahaja maka ajaklah mereka datang bersama-sama untuk pergi mengepung istana. Jika sekiranya kamu bertemu juak dan sida istana maka hendaklah kamu duduk bicara menerangkan angkara yang amarah kamu yang amat sangat terhadap raja.Hendaklah kamu membawa gendang dan palu agar raja yang sentiasa beradu akan bangun dan bertanya apakah angkara orang Melaka dimalam hari hingar dan bising. Apakah angkara hingar dan bising menggangu beta yang sedang nyenyak beradu.
Wahai orang-orang Melaka berkumpul dan beraraklah kita pada malam ini ke istana. Amarah kamu itu adalah amarah aku juga. Amarah aku itu adalah amarah seluruh roh di Bukit China. Amarah kamu itu adalah amarah cucu-cicit Penghulu Tanjung Keliang. Amarah kamu ini adalah amarah cucu-cicit Wan Empok Wan Melini anak cucu-cicit dari Bukit Seguntang Mahameru.Wahai orang-orang Melaka pada malam ini panglima kita telah segak siaga anak cucu-cicit Penghulu Sidata Tanjung Keling, anak cucu-cicit Hang Li Po dan panglima besar Tun Bersih. Bersama-sama sebahulah kamu wahai orang-orang Melaka.Inilah janji aku kepada kamu wahai orang-orang Melaka, bukan janji aku untuk menjadi raja bukan janji aku untuk menjadi tuan. Di atas Bukit China ini seperti Musa di atas Bukit Sinai seperti Isa di atas Bukit Zaiton inilah aku Jebat anak cucu-cicit Wan Empok Wan Melini dari Bukit Seguntang Mahameru asal usul keturunan aku raja Suran yang turun ke laut anak cucu kepada Iskandar Zulkarnian maka marilah kita bersama-sama mengepung istana raja Melaka.Akulah Jebat yang akan di ingat hendak-hendaknya oleh seru sekelian alam dengan kata-kata Raja Adil Raja Di Sembah Raja Zalim Raja di Sanggah. Marilah kita bersama-sama berarak pada malam ini dan ketika ini dengan obor jamong dan pelita mengepung istana raja.Ingatlah wahai orang-orang Melaka dunia ini hanya untuk mereka yang berani!!
(Ini adalah sebahagian dari teks ucapan Hang Jebat yang pada awalnya dianggap hilang terbakar dalam kapal Belanda Le Fluer dalam perjalanan dari Melaka ke Bengkulen. Teks ini telah saya temui secara tidak sengaja ketika saya membuat kajian ilmiah di University of Leiden pada tahun 1992 – teks asal masih tersimpan daalam arkib University Leiden)

No comments: