...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Thursday 6 December 2007

Cerita Asal Usul Aku Melayu

Sudah ditakdirkan aku dilahirkan sebagai orang Melayu – Bumiputera di sebuah tanah yang disebut sebagai Tanah Melayu ataupun Malaysia. Nama Tanah Melayu ditukar menjadi Malaysia selepas pembentukan Persekutuan Malaysia 1963 dengan wujudnya gabungan Tanah Melayu, Singapura, Sabah dan Sarawak – hampir-hampir Brunei menyertai gabungan ini.

Perkataan Malaysia adalah gabungan dua kosa kata Malay dan Sia. ‘Malay’ adalah perkataan Inggeris yang merujuk bangsa Melayu sebagai pribumi asal negeri ini dan ‘Sia’ adalah perkataan Latin yang bermakna negara. Orang Inggeris sebut Tanah Melayu sebagai Malaya. Suatu hari itu, waktu kami berjalan-jalan – terjumpa bekas Tentera Laut British yang berkhidmat di Tanah Melayu selepas Perang Dunia Ke Dua. Pada mereka, Tanah Melayu sebagai Malaya. Kami kata dah tukar dah…..Malaysia! Oh baru dia tahu. (tak ikut perkembangan atau perkembangan kita tak berkembang luas?)

Apabila Singapura keluar daripada Persekutuan, maka yang tinggal hanyalah Sabah, Sarawak dan Malaya. Bagi memudahkan urusan pentadbiran dan pengenalan, masyarakat telah dibiasakan dengan menggunakan istilah Malaysia Timur merujuk Sabah dan Sarawak dan Malaysia Barat merujuk Semenanjung Malaya. Kini istilah Malaysia Barat dan Malaysia Timur sudah hilang hasil daripada usaha kerajaan untuk mewujudkan perpaduan. Biarpun dari segi persepsi masih belum terhakis. Persepsi orang `Semenanjung’ masih tebal cuma dapat diseimbangkan dengan masalah pendatang asing terutama daripada Filifina.

Perlukah kita kembali kepada istilah asal: Persekutuan Tanah Melayu? Panjangnya nak sebut. Kan senang sebut Malaysia!

Apapun nama dia ataupun dari mana asal usul nama sesuatu itu, sekarang tidak begitu memberi makna. Bukan semua nama yang baik akan menjadi baik kerana namanya. Begitu juga sebaliknya. Ada nama Muhammad tapi jahat macam Abu Lahab. Namun tak ada orang tergamak nak letak anak mereka nama Abu Lahab.

Berbalik nama Malaysia – ia telah memberi makna baru selepas Merdeka. Malaysia adalah negara bersama – tanpa mengira kaum, agama dan etnik. Dasar mengutamakan Melayu sebagai bumiputera hanyalah kesepakatan sosial yang lalu. Biarpun tak bertulis tapi sejarahnya memberi peluang untuk pelbagai pihak mempersoal dan mempertimbangkannya. Hari-hari semakin berlalu, hari-hari semakin membuka kembali lembaran sejarah lama. Ada yang keciwa. Ada yang harap. Ada yang nampak `stupid’nya. Ada yang menaruh ada sesuatu. Tapi adalah. Jangan: Ada yang tak ada apa-apa!

Melayu terlalu diagungkan sehingga ia menjadi suci dan tidak boleh disentuh. Kerana hidup Melayu dibiarkan bertakhta atas impian dan perasaan dalam tempoh yang lama – akhirnya orang Melayu tenggelam dengan impian mereka sendiri. Dan akhirnya, namanya tenggelam dengan makna-makna yang baru.

Perkembangan muktahir memperlihatkan betapa makna-makna baru Malaysia semakin saling kukuh memperkukuhkan dan runtuh meruntuhkan!

Kalau roboh kota Melaka
Papan di Jawa hamba bawakan
Kalau sungguh bagai dikata
Jiwa dan raga hamba serahkan!

Maaf itu bukannya pantun `cinta terlacur' Tun Teja dengan Hang Tuah tapi seiras pada sumpah Dr. Burhanuddin al Helmy tatkala negara bergelut dengan erti kemerdekaan. Merdeka atau Hidup Melayu?

Yang kupilih: Hidup derhaka!

No comments: