...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Monday 17 December 2007

Berangan Buat Konsert


Alam berangan atau mimpi lebih luas dan mengasyikkan. Kadangkala tak terjangkau oleh akal, kita boleh melewati garis rasional. Mimpi menjadi raja. Itu semua boleh berlaku. Tapi mungkin dalam mimpi.

Alam bercakap juga agak luas dan sangat mudah. Cakap saja apa yang nak dicakap. Cakap selagi ada suara. Tak kisah samada ada yang nak dengar atau tidak. Kebebasan bercakap mungkin sama dengan kebebasan mendengar. Cakap yang betul atau rekaan akan bergantung kepada yang nak bercakap. Mungkin dia cakap betul tapi orang tak percaya. Ada yang cakap tak betul, tapi ada juga yang percaya.

Satu lagi alam yang aku nak tulis ialah alam amal. Alam nak buat. Ini satu lagi kerja yang agak susah. Berbanding alam cakap dan alam mimpi. Bercakap tentang Islam sebagai satu cara hidup – memang mudah. Semudah melepaskan kata-kata dari mulut tak berpagar. Cakaplah apa yang nak cakap. Contoh paling retorik ialah kembali kepada al Quran! Memang ungkapan itu betul dan tidak boleh dipertikaikan. Tapi soalnya bagaimana? Ini yang susah nak buat. Tukang cakap memang ramai kerana ia tidak memerlukan bakat ataupun kemahiran.

Selepas alam amal – adalah alam amal yang berkesan ataupun sesuatu pekerjaan yang dilakukan mencapai matlamatnya. Ini tentu lagi susah daripada alam amal. Buat kerja memang boleh tapi belum tentu berjaya. Kita susah-susah buat sesuatu benda tapi tak ada kesan ataupun tidak mencapai matlamatnya. Kita hanya merancang – Allah jua yang menentukannya.

Idea nak buat projek kebudayaan atas nama Islam? Ohhhhhh pening sekejap nak fikirkan beb! Tapi aku cuba berkongsi dengan kalian yang berminat nak buat projek ini. Ini projek memang tak masuk RMK9. Kerajaan Kelantan baru-baru ni buat Mini Festival Filem di Kota Bharu. Jemput Maya Karin dan Pengarah Filem Iran, Majid. Ok. Dulu YB. Husam minta aku buat sebelum aku pergi ke UK. Aku cakap, tak masalah. Dalam kepala aku sebenarnya masih `blurr’ lagi. Bukan kabur tapi kelabu nak cari konsep yang munasabah. Rizal marah kat aku sebab tak teruskan projek itu. Dia bilang nanti orang lain yang buat projek tu. Memang time tu, YB. Husam cari sapa-sapa yang boleh angkat projek filem itu sebagai projek kerajaan. Melepas kita, katanya.

Anual Bakri, Setiausaha Politik Tok Guru Nik Aziz ajak kami berjumpa dengan Tok Guru di Rumah Kelantan, KL. Tok Guru cadangkan pada Disman buat filem tentang kisah pembukaan kota Mekah. Tapi time tu, Dinsman dah serik buat filem kerana filemnya habis dicetakrompak oleh orang PAS sendiri! Ahhh... orang PAS pun cetak rompak? Bukan, ini kapitalis kecil-kecilan yang jual VCD dan kaset time ceramah PAS. Dinsman habis ribu-ribu ringgit kerana filem itu. Nasir Jani yang jadi pengarah filem itu bengang. Apatah lagi Ito Blues yang anti cetak rompak – dia lagi bengang sama. Kadangkala dia kata PAS UMNO sama je bila berhadapan dengan kes cetak rompak ni. Susahlah ko ni Ito....aku kata ini bukan soal PAS UMNO, ini soal kapitalis. Artispun bermasalah juga. Kerana dia nak nama, lantaklah soal cetak rompak. Dia ada persembahan pentas, konsert yang lebih menguntungkan. Nasir Jani kata, jangan risau tentang Ito......bluesss selamanya!

Kemudian, aku dengan Rizal jumpa Jeff Hazmin, seorang graduan muda UIA – pencipta lagu nasyid yang bekerja dengan satu stesyen televisyen swasta Islam (Ansar Channel) dekat area Wisma Imbi. Tanya ideanya. Sebelum itu, aku dengan Ust. Idris Ahmad serta Setiausaha aku, Safarizal jumpa Norman KRU di pejabatnya. Dia cadangkan agar kami buat tayangan amal untuk filemnya yang akan ditayangkan – Cicakman. Kah....kah....macamana ni beb?

Terakhir sekali aku bincang dengan kawan aku yang kini jadi orang kuat UMNO di PWTC. Dulu time kat kampus, tamrin sekali, demonstrasi sekali – tapi akhirnya dia masuk UMNO. Oleh kerana dia kerja dengan dengan Pak Menteri yang jaga Kementerian Penerangan, ahhhhh....seganlah aku nak bincang pasal idea-idea aku ni. Walaupun dia masih gunakan ana-anta-syeikh, aku sekadar perkenalkan Jeff dengan dia. Biarlah dia cari peluang seterusnya. Stop.

Akhirnya aku tingalkan tanahair – tinggallah idea itu.

No comments: