...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Monday 9 March 2009

Memahami Seni Bersikap


1. Beberapa hari lepas aku bercakap dengan sekumpulan pelajar tentang seni di Cardiff University. Aku sebutkan betapa celarunya sesetengah orang memahami bahawa seni itu sekadar untuk nyanyian, tarian dan berpuisi. Dalam perangpun ada seni.


2. Aku baru terbaca tulisan Sdr. Faisal Tehrani tentang ungkapan yang dikutip dari mulut Sasterawan Negara Dato A. Samad Said. Seni Bersikap. Satu kemahiran yang sukar untuk dikuasai oleh manusia.


3. Bagaimana sikap kita ketika berhadapan dengan pandangan yang berbeza dengan kita. Kadangkala terus menghukum dan akhirnya kita juga akan terhukum. Kita saling hukum menghukum.


4. Kadangkala mudah untuk menghukum si pulan itu derhaka. si pulan itu bangang. si pulan itu dijadi kuda tunggangan dan seribu satu contoh yang ada disekeliling kita hari ini.


5. Dalam konteks istilahnya, seni adalah fiqh. Jika Dr. Yusuf Qardawi menggariskan keperluan para pemimpin dan ahli gerakan Islam memahami fiqh al awlawiyyat. Aku fikir, kita juga perlu menguasai fiqh bersikap. Bagaimana sikap kita dengan kawan dan lawan. Kita perlu berlaku adil terhadap semua orang meski pada musuh.


6. Jangan kerana nyamuk seekor, kelambu hendak dibakar. Marahkan pada Sultan Perak pada isu yang berlaku di Perak, jangan sampai hendak dibakar institusi Raja itu. Marahkan polis yang bertindak ganas, jangan sampai hendak hukum semua polis pengganas. Sakit hati pada UMNO, rasa nak ludah. Itu tak betul. Marah dengan ceramah PAS, langsung diharamkan ceramah. Itupun tak betul juga.


7. Habis itu, nak baik bodoh begitu sahaja?


8. Itulah yang sedang aku cuba memahaminya sekarang - seni bersikap.






2 comments:

Zolkharnain Abidin said...

Sahabat,

Ada orang menterjemahkan kalimah 'fiqh' itu dengan 'sains'.

Fiqh aulawiyat, maknanya 'sains keutamaan'.

Bolehkah kita sebutkan juga 'sains bersikap'.

lanterajiwa said...

salam... bro... tumpang promote tee-shirt ya...

T-Shirt Kenangan PERISTIWA PERDANA BULAN MAC

(1) T-SHIRT ANTI PPSMI ( RM30 termasuk biaya pos )

(2) T-SHIRT JANGAN BUNUH BAHASA IBUNDA ( RM25 termasuk biaya pos )

(3) T-SHIRT SIDANG TERGEMPAR DUN PERAK ( RM25 termasuk biaya pos )

(4) T-SHIRT KERANDA 152 ( RM25 termasuk biaya pos )

http://lantera-jiwa.blogspot.com/2009/03/t-shirt-kenangan-peristiwa-perdana.html