...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Saturday 14 March 2009

Bahasa Demonstrasi


1. Ahli bijakpandai bahasa dan sastera tanahair sudah menggunakan berdemonstrasi jalanan untuk membahasakan perjuangan mereka.

2. Sesuci mana perjuangan menegakkan bahasa ini? Adakah ia termasuk di dalam perjuangan yang dituntut oleh agama?

3. Cuma, ada bahaya jika semua pihak ingin menggunakan demonstrasi untuk mereka berbahasa. Mungkin sudah tiada istilah, kata, ungkapan untuk mereka nyatakan.

4. Akhirnya mereka sekadar berjalan beramai-ramai. Berpegangan tangan. Meski diam. Tutup mulut. Rupa-rupanya dengan begitu baru orang boleh faham.

5. Kadangkala bahasa bukan dengan kata lebih dimengerti. Bahasa badan (body language) lebih tajam.

6. Cuma bahasa diam juga berbisa tapi mesti ada sempadan. Ada waktunya, kena bercakap, menulis dan menjerit!

2 comments:

Zolkharnain Abidin said...

Wah, jeritan yang merentasi lautan dan benua...

Lumut Pagi said...

Cuma bahasa diam juga berbisa tapi mesti ada sempadan. Ada waktunya, kena bercakap, menulis dan menjerit!

(saya saat ini masih mencari-cari erti di sebalik bahasa diam itu sendiri)..

:)

Terdaya kami, bahasa tetap kami jagai..