...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Wednesday 5 November 2008

Hari-Hari Terakhir Seorang Nabi Agung

1. Mendapati ayahanda tercintanya uzur yang amat sangat dan sudah ada tanda-tanda akhir hayatnya, Fatimah az Zahra bagai kehilangan kekuatan jiwanya. Ditenteramkan Nabi akan anak kesayanganya itu yang takut berpisah dengan orang yang memberikan kekuatan dirinya selama ini. Nabi juga memberitahu bahawa Fatimah bakal mengikutinya ke alam barzah lebih dahulu berbanding dengan orang lain. Senyumlah Fatimah mendengarkannya. (Enam bulan kemudian, wafatlah Fatimah, dikebumi tanpa kehadiran para sahabat nabi yang utama. )

2. Saat nabi uzur di perbaringan. Seperti dijanjikan ada perjumpaan dengan malaikat maut ke rumah Aisyah r.a. yang bersebelahan dengan Masjid Nabawi. Saat getir begitu saat itulah Nabi menghantar bala tentera menentang tentera Rom yang hebat. Sedang bala tentera Islam yang sederhana pula diketuai seorang anak muda yang berusia 18 tahun. Pelantikan Usamah Zaid dibantah oleh beberapa sahabat tetapi Nabi terus menetapkan arahannya. Meskipun pemimpin-pemimpin hebat Islam seperti Abu Bakar, Umar dan sebagainya ada tetapi mereka hanya menjadi lasykar biasa.

3. Saat peperangan menghadapi musuh yang besar, Nabi pula meminta Ali k.w. menemani dan tinggal di Madinah. Bukankah Ali k.w. seorang panglima perang yang terkenal dan digeruni oleh musuh? Kenapa tidak diarahkan berperang? Tidak. Nabi ingin kewafatannya disaksikan oleh Ali dan ahli keluarganya. Kerana bagi Nabi, Ali adalah Harun bagi Musa.

4. Baginda meminta sekeping papan tulis dan pena untuk baginda menulis, `sesuatu supaya kamu tidak akan tersesat’. Malangnya ada sahabat yang membantah sehingga Nabi marah dan minta dibiarkan Nabi yang agung itu bersendirian.

5. Ketika Bilal mengingatkan nabi tentang masuknya waktu solat dan Nabi tidak mampu untuk bangun daripada katilnya, lalu nabipun bersabda, `Beritahu Ali supaya datang ke mari’. Lalu datanglah Ali menemui baginda yang baring, dilihat baginda wajah Fatimah, puteri kesayangannya dan Bilal, hamba yang berjiwa besar. Tanpa sepatah kata nabi berkata, akhirnya menyuruh mereka pergi. Itulah wajah-wajah yang terakhir dipandang oleh Nabi sebelum pergi buat selama-lamanya.

No comments: