...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Wednesday 5 November 2008

Apabila Ahli Parlimen Keluar Dewan

1. Entah kenapa sejak akhir-akhir ini ahli Parlimen dan juga ADUN membuat protes dengan cara keluar dewan.

2. Memang nampak macho dan kelihatan popular. Inilah waktu press ambil perhatian. Sesetengah penyokong rasa berbangga dengan tindakan pemimpin mereka. Alangkah rendah akalnya penyokong itu.

3. Dulupun, arwah Ustaz Fadzil Mohd. Noor buat macam itu. Baru nampak belangnya Ustaz Fadzil Mohd. Noor. Jangan main-main dengan orang tua ni.....hebat.

4. Namun, masa sudah berlalu - apakah pendekatan tersebut masih sesuai selain daripada membuat kacau sewaktu ahli Parlimen lain berucap.

5. Sewaktu pergi ke Parlimen baru-baru ini, malupun ada, kelakar bodohpun ada. Pertengkaran ataupun perbalahan bukanlah isunya. Tetapi apa yang utama di sini adalah perkara yang dipertengkarkan adalah soal kecil. Antaranya soal pemilihan kata yang tidak sesuai, tidak ikut peraturan, keluar tajuk dan sebagainya.

6. Ketika itu aku sedang makan dengan seorang ahli parlimen di dewan banquet (dia belanjalah). Tak sempatpun lima suap masuk ke dalam mulut tiba-tiba dia melihatkan seorang ahli parlimen `macho' berucap. Lalu dia tinggalkan makanan dan aku untuk pergi menuju ke dewan untuk beradu hujah. Aku makanlah dengan kawan yang kebetulan sanggup menemani. Kami hanya menyaksikan dia bertarung kelakar melalui kaca tv yang ada di dewan itu.

6. Ahli Parlimen seharusnya menyiapkan diri dengan berbalah atau bertengkar secara ilmiah dan profesional. Memberikan hujah secara rasional tidak semestinya bermakna ilmiah.

7. Kadangkala, ia lebih kepada soal logik yang belum tentu ada kekuatan hujah emperikal atau falsafahnya. Falsafah pula bukan terletak pada susunan dan pilihan kata yang sukar difahami.

8. Entahlah, kalau aku jadi ahli parlimen - entah-entah lebih kurang begitu lagaknya.

No comments: