...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Wednesday 13 March 2013

Membukukan 'Aku Melayu di Kota Inggeris'

1.  Buku 'Aku Melayu di Kota Inggeris' tidak mengambil mana-mana artikel dalam blog ini. Ia adalah beberapa himpunan sebahagian kecil daripada tulisan aku di Harakah dan Siasah sewaktu aku mengembara di bumi Hamlet.

2. Ada beberapa himpunan tulisan aku yang akan dibukukan dengan mengemaskinikan mengikut perkembangan terkini. Tetapi ini semua memerlukan masa yang bukan sedikit. Kadangkala agak membosankan membaca tulisan sendiri berkali-kali.

3.  Pak Din, ADUN Lubuk Merbau semalam bertanya mengapa lama sudah tidak menulis. Dia kata, sejak dulu lagi dia follow tulisan aku. Aku teringat, kata-kata daripada sebuah buku yang kulupa tajuknya, 'amat mudah menjadi seorang ahli politik tapi sukar sekali menjadi seorang penulis'. Tapi aku tak jawab pertanyaan  Pak Din itu.

4.  Menulis memang sukar. Menghargai penulis seperti kami oleh masyarakat umum lagi teramat sukar. Kesukaran yang tiada tolok bandingnya.

5. Tanyalah pada penulis, berapa orang yang berminat pada untuk membeli buku daripada menerima buku secara percuma?


No comments: