...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Monday 13 December 2010

Masjid Yang Kurang Mesra

Masjid adalah antara tempat suci dan menyucikan. Entah mengapa kebanyakan masjid tidak membayangkan begitu. Berapa banyak masjid yang kita pergi. Hampir mempunyai tahap yang sama. Masjid di kampong dan bandar tidak terkecuali terutama jika dilihat kualiti tandas.

Ada sesetengah langsung tidak menyediakan tandas untuk perempuan. Bahkan ruang sembahyang untuk perempuan juga tidak ada. Sewaktu kami hendak menunaikan sembahyang maghrib di salah sebuah masjid di Coventry Road di Birmingham, ada jamaah semacam pelik melihat aku dan keluarga bertanyakan tempat sembahyang perempuan. Memang ada mazhab yang tidak menggalakkan perempuan bersembahyang di masjid. Aisyeman.... kami musafir la. Tak kan nak sembahyang tepi jalan kalau dah ada masjid!

Semalam aku pergi ke Masjid Beijing di Rantau Panjang. Mak dan Pak Mertua aku teringin nak tengok masjid unik di Kelantan tu. Bersiaplah mereka hendak pergi. Malangnya sampai di sana, mereka tidak boleh masuk masjid. Masjid tidak menyediakan laluan untuk Orang Kurang Upaya. Nak naik tangga, kesian pula. Tengoklah dari luar.

Kalau tidak silap hal yang sama juga ada di masjid negeri Shah Alam dan Putrajaya. Indah untuk dipandang. Cantik rekabentuknya. Sayangnya tidak mesra terutama untuk OKU.













1 comment:

Anonymous said...

Orang Malaysia tidak mempunyai mentaliti mesra OKU dalam berbagai bidang, seperti merekabentuk bangunan, menyedia stesen kerja, polisi sumber manusia dan sebagainya.