...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Friday 24 December 2010

Kenaikan Yang Mendinginkan

Penghujung tahun ini, kenaikan harga barangan berlaku secara bertalu-talu. Buatlah seberapa banyak demonstrasi, hasilnya tidalah banyak berbeza. Kenaikan tetap berlaku. Ini merupakan antara kejayaan kapitalis menanamkan sikap sedia menerima keperitan hidup sebagai suatu yang perlu ditempuhi. Inilah yang pernah disebut oleh Gramcsi bila memikirkan bagaimana komunisme gagal di Italy. Sikap ini dibentuk melalui gaya hidup, pendidikan dan juga sistem pentadbiran kerajaan.

Sebagai hasilnya, kenaikan barangan tidak memberi kesan besar terhadap gaya hidup masyarakat. Orang terus berbondong-bondong membakar wang secara tidak bijak.

Ini menjadikan aku merindui kehidupan di Swansea pula yang mendidik kami menghargai setiap pence (sen) di poket kami. Untuk pengetahuan, Perdana Menteri Britain ialah David Cameron yang bukan Islam.

1 comment:

azmietaha said...

-Entahlah ustaz, semakin kerap protes semakin banyak kenaikan...kalau dah bebal memang susah dibuatnya!

-MENUNGGU KATA DARI TUHAN.
(itu yang terakhir agaknya?)