...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Tuesday 9 December 2008

Meraikan Hari Raya Tanpa Lemang

1. Hari raya samada Raya Puasa ataupun Raya Haji dalam konteks orang Melayu mesti dikaitkan dengan makanan tradisional, balik kampong, duit raya, baju raya dan lagu raya.

2. Rasanya tidak 'sah' kalau tiada lemang, ketupat, lontong ataupun apa-apa yang biasa dikaitkan dengan Hari Raya. Kemudian adakan majlis makan-makan yang melimpah ruah seperti kuah satay yang tak larat dimakan. Ambil cuti seminggu atau dua tiga hari adalah satu kemestian seperti menukar langsir, perabot baru sebagai agenda utama dalam menyambut hari kebesaran.

3. Tahun ini, aku tak ambil cuti. Tak balik kampong. Tiada duit raya nak diberikan. Pakai baju lama. Dan dan dan....... Waktu beginilah nak merasai pengertian Hari Raya yang sebenarnya. Lupakan bunyi meriam atau mercun. Lupakan cerita kawan-kawan lama. Lupakan hasrat nak balik kampong. Lupakan.

4. Waktu beginilah mengingati Nabi Ibrahim, Ismail dan ibunya Siti Hajar berkorban. Kisah anak-anak Nabi Adam a.s. yang menyerahkan pengorbanan mereka kepada Allah s.w.t. Kisah Nabi dan sahabat yang berlapar sewaktu melaungkan kalimah kebesaran Allah. Kisah Salahuddin Ayub berperang membebaskan BaitulMaqdis sewaktu bulan puasa. Beginilah kisah-kisah yang selalu dilupakan dan tak terasa sewaktu meraikan hari-hari kebesaran.

5. Hari Krismas menjelang tiba. Lagu mengagungkan Jesus sentiasa berkumandang. Namun, gereja tetap sepi menjelang pagi Krismas.

No comments: