...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Monday 1 December 2008

Haji,Korban dan Umat Islam

1. Hanya beberapa hari lagi kita akan menyambut Hari Raya Aidil Adha. Hari memperingati pengorbanan besar Nabi Ibrahim a.s. dan anaknya, Nabi Ismail a.s.

2. Apabila tawaf di kaabah, itu mengingatkan pengorbanan Nabi Ibrahim mendirikan kaabah sebagai rumah Allah untuk umat manusia beribadat pada Tuhannya.

3. Apabila bersaie antara marwah dan safa, itu mengingatkan kesungguhan dan kecekalan Siti Hajar mencari air demi anaknya, Nabi Ismail a.s. yang kehausan kerana kehabisan bekalan makanan.

4. Apabila melontar ketiga-tiga jamrah, itu mengingatkan betapa syaitan sentiasa memperdayakan manusia hatta nabi sekalipun.

5. Apabila berada di padang Arafah, itu mengingatkan perhimpunan di mashyar kelak.

6. Berabad-abab umat Islam mengunjungi Kaabah, menunaikan korban dan solat Aidil Adha tetapi umat Islam terus menjadi mangsa korban segala-galanya di dunia ini. Korban perang, korban penipuan, korban politik, korban...........

7. Kerana kita sendiri adalah lebih selesa menjadi korban daripada memberi pengorbanan.

3 comments:

bumilangit said...

ibu bapa saya di tanah suci sekarang, tinggal 24 hari sebelum mereka pulang.

umaq_eiman said...

umat islam lebih banyak yang terkorban dari berkorban.

terima kasih menjejak blog sunyi saya.

fateh saleh said...

abang muhaimin pergi ke menyambut dr maza di airport baru2 ni?