...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Friday 20 June 2008

Tembak Musuh Sebelum Dia Membunuh

Sekonyong-konyong, BPR pula akan menyiasat dakwaan rasuah Yong Teck Lee sewaktu menjawat Ketua Menteri Sabah. 5 juta ringgit Malaysia beb! Bukan sikit duit. Siaplah ko kali ini. Kami sebagai rakyat - tengok siapa yang rasuah - siapa dapat rasuah - dan siapa yang memelihara perasuah. Menjaga fail pak menteri rupa-rupanya lebih bermakna menjaga pintu peti duit. Lebih-lebih lagi kalau pak menteri bergelumang dengan rasuah, salahguna kuasa dan seumpamanya - senang buat peluru sewaktu keadaan getir sebegini.
Rasuah dan kuasa adalah suatu yang saling berkaitan.
Dakwaan ini dikatakan sebagai satu ugutan atas keberanian Yong Teck Lee mengugut untuk mengusulkan undi tak percaya Isnin nanti di Parlimen. Betul, ugut kena lawan dengan ugut. Pedang lawan dengan parang. Baru adil. Peranglah demi sebuah kuasa. Kuasa akan menentukan keadilan. Kuasa akan menetapkan kebenaran. Jika aqidah itulah yang menjadi sandaran. Kuasa itulah juga akan menenggelamkan!

No comments: