...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Friday 20 June 2008

Menanti Saat Kejatuhan Empayar BN

Belum ada mana-mana parti politik yang berkuasa lebih 50 tahun di dunia ini selain daripada BN ataupun Perikatan. Mungkin ada sebuah parti di salah sebuah negara di Amerika Latin. Tapi aku tak berapa ingat. Hasrat sebuah parti kecil Sabah yang hendak memberontak dengan mengusulkan undi tak percaya kepada PM, Isnin ini tentu mengundang seribu satu penantian. Semua parti pembangkang sudah mula menyatakan sokongan terhadap usul itu. Hanya menanti. Satu jam sudah berlalu. Satu sejarah akan berlaku.
Samada usul itu dapat menjatuhkan empayar yang berkuasa atau tidak, bukan soalnya. Yang utama di sini adalah perebutan kuasa antara parti-parti politik akan terbuka luas. Apabila Mahajara sudah lemah, maka pahlawan akan menjadi tuan. Tukang jaga pintu istana tiba-tiba menjadi pereka revolusi terbaharu di tanahair. Sejarah kewujudan dinasti-dinasti di saat Kerajaan Ummayah lemah perlu diteladani. Waktu khalifah-khalifah yang berpegang atas amanah agama hilang pedoman dan tidak sensitif terhadap amanah yang dipikulnya - inilah waktu hamba-hamba datang memberontak. Lalu terbentuklah, dinasti yang diasaskan oleh bekas hamba khalifah.

Bayangkan apabila hamba-hamba sahaya menjadi raja. Bayangkan apabila penjaga pintu istana memegang tampuk kerajaan yang kaya raya.
Lupakan Maharaja yang sudah melarikan diri ke luar negara. Mencari perlindungan. Membentuk kerajaan dalam buangan. Yang kita nak tengok adalah bagaimana munculnya maharaja baru...............................

1 comment:

Anonymous said...

salam..
ust muhaimin..
ni ana farid yg gi yaman tu..
ust sht?

Selamat hari raya..
maaf lambat ucap..

Semoga ust n famly dilindungi Allah..

Salam perjuangan dari ana..

Takbir!!!!!!!!!