...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Wednesday 3 October 2007

Metos Pribumi Yang Berkuasa

Sejak berjanjinya Sang Sapurba dengan Demang Lebar Daun di Bukit Seguntang, metos itu terus menjadi akar kepada sistem kepimpinanan Melayu. Biarpun ada jua yang mencabar metos itu seperti langkahnya Hang Jebat, Laksamana Bentan, Tok Janggut dan lain-lain tetapi ia terus tetap tidak menggugat kesucian metos itu.

Langkah kolonial British menganjurkan Malayan Union ditentang hebat oleh orang Melayu kerana kononnya mencabar kedaulatan kuasa tradisi Melayu - Raja-raja Melayu. Memang kedaulatan Melayu terancam dengan langkah tersebut.

Penubuhan Sujuhanjaya Lord Reid bagi merangka wilayah orang Melayu merdeka tidak lebih sekadar legitamasi kuasa British terhadap tanah Melayu ini. Bahkan ia sekadar meredakan kemarahan orang Melayu terhadap Malayan Union - walhal, kandungan Perlembagaan Persekutuan 1948 tidak banyak beza dengan Malayan Union 1946. Ya, memang lebih baik daripada Malayan Union tetapi Perlembagaan Persekutuan tetap merugikan orang Melayu pada jangka masa yang mendatang. Ya, melalui Perlembagaan PErsekutuan, jalan untuk merdeka semakin jelas kelihatan. Tetapi bagai kata Dato' Onn - bagaimana nak merdeka? Buat jarumpun kita tak reti!

No comments: