...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Wednesday 28 February 2007

Bang Mat Sabu Mai Kat Swansea


Kekawan minta teman ambil bang Mat kat Cardiff International Airport. Pagi itu 19 Feb. 2007 hari Senin, Merc E Class Brother Bob meluncur lancar menuju ke ibu negeri Wales itu. Tanpa poster sebagaimana biasanya menanti kedatangan Bang Mat Sabu berceramah, kami berkumpul dengan seadanya. Ok. Teman-teman Swansea memang menanti dengan tangan terbuka. Sebelum berjumpa dengan teman-teman di Swansea, Bang Mat Sabu aku bawa roung-round town Swansea – hujan renyai-renyai pula pagi itu. Ambil gambar di hadapan kapal layer di Marina. Aku bagitau, bukan PM Malaysia je ada kapal layar……..kami setakat bergambar je lah!

Kami pergi ke pantai percutian Mambles. Sampai di hujung jalan. Cantik. Akupun first time pi sedangkan jauhnya lebih kurang 5 batu je dari rumah. Kura-kura betullah! Berehat sebentar di Restoran Italy – menikmati kopi Eropah sambil menikmati keindahan pemandangan yang mengadap tiga anak bukit di pinggir laut. Ada rumah api – klasik sekali.

Ambil gambar lagi.

Abang Mat ajak cari market kat Mambles. Mana ada! Yang ada kedai ikan. Ikan mackerel sekilo 6 paun - RM35 sekilo!

Lepas tu? Pi round sekitar universiti Swansea dan pekena Laksane kat rumah Bro. Bob. Singgah ke kedai kebab Bangla – Oasis di St. Helen Street. Pekena lagi.

Kemudian baru balik ke Hanover Street. Rumah teman le. Seorang demi seorang warga Swansea datang bertandang sambil bersembang – berbual tentang multi disiplin! Sambil minum kopi panas dan pekana biskut serta mee goring – kami terus berbual rancak sehingga melewati waktu Magrib. Selepas solat maghrib berjamaah – kekawan dari Cardiff datang menjemput Bang Mat untuk meneruskan jalan perjuangannya yang masih panjang.

Terima kasih Bang Mat! - kerana datang dan juga kerana bawakan barang kiriman keluarga dari tanahair.

No comments: