...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Thursday 15 February 2007

Jumaat Yang Bersalji Itu


Allah Akhbar!

Untuk kesekian kalinya dalam hidup ini, Allah s.w.t. memberikan kami rezeki untuk melihat sendiri akan kebesaran ciptaanNya. Kira-kira 11.00 pagi Jumaat 9 Feb. 2007, kaki kanan ini melangkah keluar untuk meneruskan rutin harian, tiba-tiba terhenti seketika. Mata ini terpaku memandangnya. Terasa seperti ada sesuatu yang pernah kutahu akannya. Tapi tiada siapa yang nak kutanya pada waktu itu. Puin-puin putih melayang dari langit yang putih - jatuh ke bumi - yang semakin dilitupi warna putih. Salji! Aku panggil isteriku - untuk melihat dengan mata sendiri akan kebesaran dan kehebatan ciptaan Allah s.w.t. Ya ! Itulah salji yang selama ini kubaca, kubelajar, kuajar, kufikirkan, kubayangkan - kini terbentang di hadapan mata.

Kusentuh lembutnya salji itu. Sejuk. Lembut. Bajuku agak basah diselaputi salji yang turun semakin lebat - semakin besar.


.......kusambung kembali.

No comments: