...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Monday 15 July 2013

TITAS di Universiti Swasta: Jalur Pemikiran Pemimpin DAP dan MCA

1.  Pendirian beberapa pimpinan DAP dan MCA yang mempersoalkan langkah kerajaan mewajibkan subjek TITAS (Tamadun Islam dan Tamadun Asia) atas alasan subjek tersebut bersifat indoktrinisasi dan pelajaran agama tidak boleh dipaksa untuk yang bukan Islam mempelajarinya.

2.  Dalam negara demokrasi, secara idealnya semua suara dibenarkan hatta suara anjing ataupun kura-kura. Sebutkan sahaja hujah kalian, nanti akan ada pihak lain pula yang membelasahnya. Jangan dihalang-halang bersuara. Nanti terencat pembangunan demokrasi di negara ini. Kononnya begitulah.

3. Ada beberapa perkara yang aku ternampak dalam sinar mentari yang terang benderang pagi ini. Pertama, ternyata bahawa naifnya ahli politik ini kerana menyedari bahawa baru sekarang pendidikan adalah proses pendoktrinisasi. Ternyata kerana sibuk bersiasah, tak sempat menelaah buku-buku anak-anak di sekolah atau di universiti. Hakikatnya, dari subjek Sains hinggalah Sejarah dan Pendididkan Islam memang mempunyai sarat nilai yang aku tafsirkan sebagai proses indoktrinisasi daripada beberapa aliran yang 'berkuasa'.

4.  Biasalah pemimpin politik akan mencari makanan yang boleh dikerumuni ramai orang. Lagi ramai yang datang pada hidangan mereka (meski yang datang mengerumuni itu adalah bertaraf 'otak lalat'), maka mereka mendapat markah tinggi. Boleh dapat kepujian. Hakikatnya, inilah yang terpaksa ditanggung oleh rakan kongsi siasah.

5. Apa doktrin yang hendak ditanam oleh parti politik sekarang? Menganut popular-ism?







    

1 comment:

syarih said...

kalau tak ajar dia tak faham...nak ajar dia tak mau belajar pula..ermm.