...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Thursday 26 May 2011

Dichotomia Yang Sakit Dalam PAS


Tiga penjuru perlumbaan jawatan Timbalan Presiden PAS semakin dirancakkan dengan tujuh penjuru perlumbaan dalam jawatan Naib Presiden. Masing-masing ada kelebihan dan kekuatan yang perlukan sokongan lain.

Dichotomia diantara ulama-professional-aktivis dalam pemilihan pemimpin hanya memperlihatkan pola pemikiran yang sakit. Lebih sakit dengan dichotomia yang berasaskan kaum, wilayah ataupun kelas.

Kesakitan ini semakin menjadi-jadi menjelang hari-hari Muktamar yang begini: Muktamar Pemilihan. Ahli dan perwakilan dipersembahkan metos pemikiran yang karut. Jauh dari semangat organisasi yang berkesan. Apatah lagi jika ingin disandarkan dengan nilai kepimpinan sebagai sebuah gerakan siasah-dakwah Islam.

Seharusnya yang menjadi ukuran dalam memilih pemimpin ialah kebolehan (abiliti) memimpin. Pemimpin mesti memilih kebolehan untuk merangsang, menginspirasi dan menunjuk jalan. Jubah atau coat bukanlah simbol untuk pemimpin yang baik. Ia mungkin seorang yang baik. Ia baik untuk dirinya. Belum tentu pada partinya ataupun negaranya.

No comments: