...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Friday 6 May 2011

Hukum Juanda

1. Jangan terlalu cepat hukum sesama kita dengan `kenyataan' Mufti Perlis Juanda Jaya. Media berjaya letakkan bola lambung untuk kita libas sesama kita.

2. Lihatlah kerangka pemikirannya. Juanda bercakap atas kapasiti yang berbeza dengan anda berada sekarang.

3. Dakilah gunung yang tinggi, kau kan lihat indahnya bumi bertuah ini.

4. Aku hanya tahu nama dia di media sahaja. Pertama kali aku jumpa Juanda sewaktu kunjungan Zambry Kadir ke London dua tahun lalu. Aku ingat dia jamaah tabligh. Itu ukuran aku melihat cara pemakaiannya waktu itu. Kami berbincang hingga larut malam di Malaysian Hall tentang hal-hal dunia.

No comments: