...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Tuesday 19 December 2006

Tidak Kutinggalkan Tanahairku.

Tidak kutinggalkan tanahairku. Tidak jua kutinggalkan keluarga dan kampong halaman. Hanya semata-mata mencari sesuatu yang wujud dalam diri yang telah hilang, yang tercicir di perjalanan hidup. Kumencari diri sendiri. Kerana diri inilah adalah anugerah Tuhan Yang Maha Agung. Diri ini masih terhutang pada Tuhan akan ketauhidan yang masih goyah. Terasa dunia Tuhan terlalu kecil sedangkan kaki ini terus berdiri kaku dan mata enggan memandang ke hadapan.
Jika Hamzah Fansuri mencari kebenaran Tuhan ke muka kaabah, akhirnya ia temui di tanah Fansur, kampong halamannya. Ibn Khaldun mengembara dan memahami sosiobudaya manusia semasa, Laksamana Cheng Ho belayar membina ikatan persaudaraan dan politik antarabangsa, kini kulewati garis-garis peta dengan jiwa merdeka.

Jika muzik itu makanan cinta, maka mainkanlah! Kata-kataWilliam Sheaksepear itu kuterbaca dalam majalah kapalterbang. Menarik.

Terlalu banyak yang perlu kuucapkan terima kasih, khususnya kepada keluarga yang memberikan sokongan, rakan-rakan yang setia memahami diri ini. Memang kekurangan diri ini menjadikan seperti suatu cabaran dalam diri kita. Keluar daripada diri yang sedia ada kepada kerangka yang lebih memantapkan diri.

No comments: