...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Saturday 16 December 2006

Selamilah Aku - Asal Saja Jangan Kau Yang Tenggelam

Betapa mudahnya berhubung dengan dunia yang terasing dan asing jika kita menguasai diri. Betapa cepatnya manusia memikirkan sesuatu yang lebih mudahkan kehidupan manusia. Terasa seperti ditinggalkan bila sesekali berpaling pada arah yang lain. Sungguhpun, teknologi maklumat sudah ada dalam diri ini, tetapi ia terlalu pantas sehingga menjadi sayup.

Aku cuba memahami dan memafaatkan teknologi maklumat sebagai wasilah pertemuan kita. Kita berbincang. Kita berbahas. Berdebat. Berhujah asal sahaja jangan sampai melampau batas. Aku yakin kalian tak akan terpengaruh dengan mudah tanpa adanya kekuatan dalam berbincang dan mengemukakan idea. Kalian tak akan tenggelam dalam kolam fikiranku.........mungkin kerana ia cetek lagi atau......kalian lebih mengerti! Tidak kuajar itik berenang tapi yang kuinginkan adalah berenang bersama!

No comments: