...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Tuesday 10 January 2012

Belajar Dari Pasca 901

1. Muka rakan-rakan yang kembali dari tempat parking Mahkamah Jalan Duta semalam tidak ceria walaupun Anwar dibebaskan.

2. Makin tak puas hati, bila tiada adegan bertempur dengan FRU. Tiada hujan dari water cannon. Bubar dengan aman. Walaupun ada letupan buatan sedikit menggusarkan. Tapi umumnya, perhimpunan 901 adalah himpunan paling hambar. Hampeh betui, kata dema.

3. 'Tahniah, bos kau bebas' aku memulakan bersembang dengan rakanku di gerai hadapan pejabat Harakah. Kawan aku tu kurang selesa dengan kenyataan itu. Sebelum itu memang ada perbincangan siapa yang bakal penganti Anwar jika mahkamah memutuskan bersalah.

4. Antara senarai pendek yang disebut ialah Nizar Jamaluddin dan Husam Musa. Azmin agak ketinggalan. Tok Guru Nik Aziz dan Ustaz Hadi tidak disenaraikan kerana kedua-dua tokoh dilihat lebih sesuai sebagai pemimpin parti. Bang Mat Sabu dan Salahuddin mungkin setakat menteri kabinet.

5. Lalu pembebasan Anwar, perbincangan itu hanya menjadi satu sejarah akademik atau cakap politik kosong. Anwar kembali kepada posisi sebagai bakal PM (jika PR menang).

6. Pemecatan drastik Hasan Ali juga menambahkan unsur dramatik dalam politik tanahair. Betapa tindakan itu bersifat serampang dua mata yang menguntungkan politik PAS dan PR. Pendirian dan tindakan Hasan Ali dalam kondisi kini tidak menguntungkan. Hasan Ali mungkin menjadi korban ataupun ia harus melihat sebagai satu pengorbanan yang perlu dilakukan.

7. Walaupun Hasan Ali menyebut Tok Guru Nik Aziz dan Ustaz Hadi paling layak sebagai PM berbanding Anwar Ibrahim. Hasrat itu bukan bersifat terpencil tetapi sesuai sebagai sebuah sebuah parti besar, ia bukan sekadar impian kecil dan terpencil.

8. PR dan PKR khususnya perlu belajar dari pengorbanan teman-teman dalam PAS untuk keutuhan PR.

9. Itupun, jika PKR ingin belajar!












No comments: