...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Tuesday 15 April 2008

Kukenang Kembali BLACK 14


Lapan tahun sudah berlalu. Black 14. Dari stesyen keretapi Tapah Road hingga ke lori Blackmaria, PULAPOL Padang Tembak, Kuala Lumpur Cerita itu bermula……..dari seorang penakut. Setidak-tidaknya aku berani untuk menghargai kewujudan diri sebagai manusia yang merdeka. Biar sekadar lapan malam terkurung dalam lokap, jiwaku tetap lepas bebas merdeka. Biar seribu hukuman yang mungkin dijatuhkan. Aku tetap pasrah pada keadilan yang kami perjuangkan. Sekurang-kurangnya semua itu kuhimpunkan dalam bukuku, `Diari Lokap BLACK 14’ dan kemudian menjadi pencetus pada puisi `Salam Syair Perjuangan’ yang kubaca pertama kali di Hotel Nikko, Kuala Lumpur. Selepas itu, kubaca kembali di Baling, di sebuah daerah Melayu paling miskin di Kedah.


Seperti kubaca puisi, kutulis buku adalah atas tujuan yang sama – menyedarkan kewujudan diri sebagai manusia yang bebas dan merdeka. Aku baca – aku tulis – aku tidak mahu bermimpi lagi tentang rembulan atau ombak.


Selepas mata Anwar Ibrahim lebam, baru mata rakyat terbuka. Entah berapa banyak mata rakyat lain yang lebam sewaktu di bawah tahanan Polis. Nasib Anwar Ibrahim kira ok kerana dia pemimpin besar. Tak macam rakyat biasa – hilang begitu sahaja.


BLACK 14 telah menghimpunkan rakyat pada keazaman menuntut keadilan yang lebih luas. Keadilan buat rakyat. Keadilan sejagat. Ratusan rakyat ditangkap. Sesetengah karam di tengah lautan. Tak sampai lagi ke pelabuhan. Patah di tengah jalan. Sesetengah bagai bahtera gagah terus melayari laut samudera. Kini selepas Anwar Ibrahim bebas daripada penjara dan sekatan politik - aku akan tetap berdiri bagi menuntut keadilan meski dari Pakatan Rakyat. Keadilan dituntut. Keadilan mesti diperjuangkan. Dia tidak datang daripada langit atau lubang bumi yang terbentang. Kitalah yang akan perjuangankan. Biar dengan kudrat kecil ini. Meski dengan darah. Meski dengan nyawa.
Semalam aku tengok TVPAS - Anwar Ibrahim berucap di Kg. Baru sempena hari ia bebas daripada sekatan politik. Aku tengok juga KelantanTV, Pidato 5 MB di Stadium Negeri Perak, Ipoh. Aku tengok melalui internet. Jauh dari sini. Sesekali fikiran aku melayang;
Bagaimana kawan-kawan kita yang kena lokap, kena balun, kena tendang, kena denda, masuk penjara.......... apakah sekadar kita kenang mereka. Saat-saat bau kemenangan semakin hampir, berbondong-bondong makhluk sesumpah duduk melukut di tepi pejabat MB Pakatan Rakyat! Ini yang membuat aku berfikir berkali-kali untuk bertemu rakan-rakan yang bergelar Yang Berhormat!




1 comment:

DIN said...

min,

maaf aku patut email kau mlm tadi.

sejarah lama yang aku ingat dah sejuk, kian hangat kembali.

insyaAllah kita sama-sama bangunkan martabat ugama dan bangsa.

din
07887601027