...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Friday 18 May 2007

Tentang Aku - Siri 2


Biar kali aku ceritakan tentang ayah aku pula. Sebagai anak yang sulong - aku ingat dulu ayah aku kerja sebagai tok siak masjid. Tiap-tiap pagi Jumaat, pasti dia ajak aku bersih dan kemaskan masjid. Aku dah tau apa kerja aku time tu. Ambil tikar dan sejadah dalam almari untuk dibentangkan. Time itu, masjid kat kampung aku (sebenarnya sebelah rumah aku je) terasa sesuatu je..... seram pun ada. Mungkin itu time aku budak kecil - fikiran aku mungkin dibuai oleh igauan yang tak munasabah. Bila selesai sahaja solat Jumaat, aku lah juga yang terpaksa tolong bapa aku kemaskan masjid. Begitulah seterusnya dan aku pun tak pernah mempersoalkan kenapa kami yang perlu buat kerja-kerja ini. Orang lain tak boleh buat ke? Satu kenangan yang masih ingat lagi - gigi aku patah ketika aku sibuk mengemaskan masjid. Entah macamana kakiku berlari atau berjalan - tak sedar aku dah terjatuh. Nasib baik gigi susu, tumbuhlah gigi tak susu.

Masa dah lama berlaku - akhirnya aku dapat jawapannya. Arwah atuk aku, Embah Mansor pernah berwasiat agar keluarga kami jaga masjid - imarahkan masjid. Mungkin sebab itulah, setiap waktu solat - ayah aku pasti ajak aku ke masjid - dirikan solat berjamaah, walaupun pernah juga kami berdua pada waktu itu. Yang susahnya tentulah time solat subuh!

Bapa aku selalu pesan - jangan tinggal sembahyang. Kemana pergi itulah pesannya. Sampai akau nak ke UK ni pun, dia ingatkan benda itu. Itulah yang terbekas dalam hidup ini. Aku menjadi setia pada amalan ini. Terasa berdosa selagi belum solat.

Kini aku menjadi bapa kepada kedua-dua anak perempuan aku. Aku seharusnya menekuni bagaimana bapa aku lakukan dulu. Jika tidak, bukanlah aku anak bapak!

No comments: