...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Thursday 10 July 2014

Tragedi Brazil

Aku memang minat Brazil sejak dulu lagi. Mungkin kerana ada Pele dan Zico. Tapi yang menariknya, aku minat Socreates salah seorang pemain bolasepak Brazil yang juga seorang doktor perubatan. Beliau mati ketika berusia dalam 50an. Seorang pejuang kebebasan dan menyokong perjuangan Che Guevara, Fidel Castro dan Gadafi. Socialist. Wajahnya yang berjambang memang sebiji macam patung ahli falsafah Socrates. Bezanya, Socrates pemain bolasepak ini jauh handsome daripada Socrates ahli falsafah yang miliki bibirnya yang tebal dan botak.

Walaupun beliau seorang doktor, dia seorang perokok dan kuat minum. Suatu yang jarang tapi kadang-kadang ada.

Aku terjumpa kata-katanya yang aku juga bersetuju:

Zico was the king. He was much better than everyone else. When there is a king, the rest fight to be close to the king. Where there is no king, everybody loses direction. Society is like that. So it was Zico who should lead. It was Machiavellian, but I was the prince and Zico the King.

Kekalahan Brazil dengan Jerman 1-7 adalah tragedi Brazil. Pepatah Melayu ada menyebut:

                   Menang sorak, kampong tergadai

Hari ini, Brazil bukan menang sorak, tapi menangis tujuh tahun tujuh bulan. Orang miskin gelandangan ditenggelamkan tangisan mereka sewaktu meraikan kehadiran penonton ke stadium. Kini giliran seluruh rakyat Brazil menangis.




No comments: