...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Thursday 6 May 2010

Pengundian Di UK

Bermula jam 7 pagi hingga 10 malam ni, semua yang mendaftar sebagai pengundi bolehlah mengundi di tempat mengundi yang disediakan.

Sebagai warganegara bekas jajahan Britain, aku diberikan peluang untuk mengundi bagi menentukan siapa peneraju kepimpinan Britain. Aku sekeluarga dah mengundi dua hari lepas - undi pos. Bukan pengundi hantu. Pengundi sah.

Samada Labour atau Konservatif, kedua-duanya lebih kurang sama. Liberal Demokrat, parti pertengahan. Orang kata, parti yang sederhana. Kanan tidak, kiripun tidak. Walaupun calon Liberal Demokrat kawasan Swansea West adalah jiran aku, aku tidak pernah jumpa. Calon Konservatif, Rene pula seorang gay. Calon Labour, aku tidak kenal. BNP, parti racist. Parti Green pun bertanding. Tapi tiada kena mengena dengan PAS yang hijau. Undi aku separuh rahsia.

Sekolah tidak cuti. Pejabatpun tidak cuti. Pusat pengundian dibuat di gereja, dewan awam dan ada juga di tempat letak kereta. Budak-budak sekolah yang berumur 18 tahun mengundi di sekolah (18 tahun layak mengundi). Pelajar universiti pun mengundi di universiti.

Syarikat judi menawarkan pakej perjudian yang menarik. Ramai yang tak undi tapi berjudi. Pub-pub sudah menyediakan tong beer untuk meraikan kemenangan.

Tiada pondok panas. Jauh lagi perayu undi. Tiada bendera atau poster. Tiada caci maki antara penyokong parti. FRU kalau ke sini, tak ada kerja. Polis sekadar tukang pacak. Ke hulu ke hilir. Boring gila. Tak boleh main tembak-tembak macam......koboi.

1 comment:

AFIQ SENSEI said...

salam tuan jebat..cerita anda sungguh menarik..saya tertarik sangat nak ke UK..tp tiada saudara mara melayu yang ada disana..