...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Wednesday 11 November 2009

Pangkor 1874: Mesyuarat Orang Melayu

Memang baginda sudah ditabalkan sebagai Sultan Perak. Ini tidak ada kena mengena majoriti Raja Abdullah sedikit berbanding dengan undi yang diperoleh Raja Ismail. Ini kerana Raja Abdullah bijak mengurus persepsi Inggeris. Pergaduhan antara kongsi gelap Hai San dan Ghee Hin menyebabkan lombong bijih timah tidak beroperasi. Waktu adalah bijih timah. Sehari tidak mendulang bijih, bermakna rugi beribu-ribu ringgit.


`Beta tidak puas hati. Mendidih hati beta.’ Sultan Abdullah menahan geramnya. Bibirnya digetip rapat-rapat. Rasa nak menelan sesuatu. `Kome, buat surat pada Raja Bendhara, Menteri, Seri Maharaja Lela, Tok Muda Rafar, Panglima Kinta……..’ Baginda terhenti sejenak, difikirkan lagi siapa pembesar Perak yang boleh dibawa berbincang. Ini soal penting. Ini soal maruah orang Perak. Pantang orang Perak dicabar. Pantang orang Perak dimalukan. Kulup Mat Ros menunggu siapa lagi nama yang perlu dijemput. “….ha…jemput juga, Temenggung dan Orang Kaya Mat Arshad” Baginda senyum puas. Cukup korum,


“Bagaimana dengan Tok Maharajalela dan Tok Sagor, tuanku?” Tanya Kulup Mat Ros, takut-takut tuanku terlupakan mereka. Maklumlah kedua-dua pembesar Perak itu sangat rapat. `Tak payah, tak payah…..dema datang tak pakai surat jemputan’ Sultan Abdullah memang tahu sangat perangai pembesar. Semua besar kepala. Semua kena pakai adat. Nak buat mesyuarat, mesti hantar surat. Bukan senang, masa itu bukan ada Pejabat Pos macam hari ini. Jilat setem, kemudian masuk peti pos. Tunggu tiga empat hari, sampailah. “Tentang surat Raja Yusuf, biar patek yang buatnya, Ampun tuanku” Syahbandar menawarkan dirinya. Dia tahu, sakit hati Raja Yusuf pada baginda belum terubat.


Rumah Haji Mat Yasin di Durian Sebatang tengahari itu kelihatan sibuk. Ramai yang berdiri di laman rumah Haji Mat Yasin itu. Ada kenduri. Kambing tiga ekor dan beberapa ekor itek dan ayam jadi lauk. Berselera mereka makan. Maklumlah ada sambal tempoyak. Kenduri tengahari ini ditaja oleh Laksamana yang sememangnya kaya raya. Setiap kapal atau perahu yang berlabuh dan lalu akan dikutip bayaran. Kecil besar kena bayar. Lagi banyak kapal atau perahu yang berurusan di Sungai Perak, makin besarlah keuntungan Laksamana. Kenduri ini sangat penting. Biarlah pembesar Perak kenyang sebelum mereka bermesyuarat. Memang sudah menjadi adat orang Melayu. Sebelum mesyuarat, agenda utamanya adalah jamuan makanan. Itulah yang difikirkan. Nak buat mesyuarat kenduri kahwin, kena buat kenduri dulu. Nak buat kenduri kecil, mesti ada minum-minum dulu. Paling tidak biskut kering atau kerepek pisang atau cekodok dengan kopi O. Mesti. Itu adap istiadat orang Melayu bermesyuarat atau berusrah.


Seperti biasa mereka bermesyuarat. Mereka bersila di ruang hadapan rumah Haji Mat Yasin yang besar itu. Ramai yang tak datang tapi cukup korum kerana yang tidak datang hantar wakil. Bendahara, Seri Maharaja Lela, Temenggung tidak hadir. Sultan Ismail dan Raja Yusuf juga tidak hadir. Sebelum masuk agenda pertama, Sultan Abdullah menyeluk poketnya. Semua memandang. Takut-takut ada sampul berisi wang untuk elaun kehadiran mesyuarat penting itu. Mereka tahu, Sultan Abdullah sekarang sudah banyak sumber terutama dari Cina-cina tokey lombong.


Sultan Abdullah membuka sampul perlahan. Semua yang ada memandang pada sampul berwarna putih itu. `Ni surat daripada Sultan Ismail’, Sultan Abdullah memaklumkan pada yang hadir. Tarik nafas. Lega. `Laksamana, kome bacakan surat ni, beta tak lupa bawa spact mata’ Titah Sultan Abdullah membuat alasan untuk tidak melepaskan rokok gulungnya yang tersepit di celah bibirnya. Yang lain diam anguk. Laksamana pun berdiri membaca surat itu. Macam nak bersyarah. `Terima kasih atas jemputan mesyuarat. Beta menerima surat daripada Laksamana. Pun demikian, beta mohon maaf kerana tidak dapat hadir mesyuarat yang penting hari ini. Beta ada uzur syarie. Beta memang mahukan agar Birch sebedebah itu dihapuskan. Tidak hari ini, hari esok, tidak minggu ini, minggu depan, tidak bulan ini bulan depan. Tidak tahun ini, tahun depan. Lawan tetap lawan! ‘Reformasi! Reformasi Reformasi! Ahli mesyuarat yang hadir berteriak ramai-ramai. Semangat.


“Hoi….apa reformasi-reformasi ini? Itu perkataan Inggerislah. Takbirlah! Bodoh!’ Sergah Sultan Abdullah. Allah Akbar! Allah Akbar! Allah Akbar! Ahli mesyuarat bertakbir dengan penuh semangat. Orang yang ada di luar rumah Haji Mat Yasin pun ikut takbir bersama. Yang tengah makanpun tersembur-sembur keluar dari mulut kerana nak itu sekali bertakbir.


Sultan Abdullah melirik ke arah Laksamana. Baginda menggerakkan kepalanya isyarat untuk Laksamana sambung balik bacaan surat Sultan Ismail yang terhenti tadi.


“Beta sokong apa jua keputusan mesyuarat hari ini. Sekian, terima kasih. Beta . Sultan Ismail.’

3 comments:

Anonymous said...

teringat masa cikgu ajor sejarah dulu2
teman post blog cikgu kt
facebook teman yer
dng izin
kekeke

Budak Syburi said...

Melayu, budaya bangsa ku
selepas tu akan terkenan.

selalunya ada mesyuarat selepas mesyuarat, yang ni baru pakai, yang awai tak jadi.

budaya memang macam tu.

azmietaha said...

TRANSZENDENTALE ASTATIK vs TRANSZENDENTALE LOGIC...penghayatan dan penggarapan yang rasional dalam pertuturan. Itu indahnya seni dan itulah indahnya budaya 'orang kita!'


-Sayang jasad Raja Abdullah terdampar jauh dari TANAH TUMPAH DARAHNYA.

-apa betulkah tafsiran si dhaif ini ya ustaz?