...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Friday 14 March 2008

Ghazal Untuk Rabiah

Bosan dengan cerita politik dan pilihanraya? Letih juga menanti saat yang mendebarkan. Aku nak bercakap soal lirik lagu Ghazal Untuk Rabiah yang kawan kita tanyakan..


Mula-mula mendengar baris pertama lagu Ghazal Untuk Rabiah (time itu, aku tak tau tajuknya lagi), waktu Jamal Abdillah tarik suaranya yang tinggi itu……aku ingat lagu itu memuji Rabb. – Tuhanku. Tapi selepas dia sebut ya Rabiah dan bukan ya Rabbi – hanya dibezakan ada yah . Rabiah adalah nama perempuan. Mungkin diambil daripada nama wali dan penyair perempuan yang masyhur Rabiahtul Adawiah yang sezaman dengan ulama terkenal, Hasan al Basri di Basrah dan sufi terkenal Ibrahim Adham.


Suatu ketika dulu, aku pernah membaca cerita Rabiahtul Adawiah. Kisahnya bersumber daripada tulisan Farid din Attar. Ada yang sebut kisahnya suatu lagenda dan ditokok tambah untuk menjadi hikayat yang menarik untuk didengar. Entahlah. Rabiah adalah anak keempat daripada sebuah keluarga yang miskin tetapi dihormati. Selepas kematian ayahnya, Basra dilanda kebuluran, Rabiah terpisah dengan keluarganya dan jatuh ke tangah perompak. Ada yang menyebut Rabiah terpaksa menjadi penari istana. Kemudian, Rabiah dijadikan hamba untuk dijual di pasar. Rabiah dibeli oleh seorang hartawan. Dari situ, bermulalah kehidupan Rabiah dari seorang yang merdeka kepada hamba. Siang dia bekerja, malam dia bermunajat. Suatu malam, tuannya mendengar doa Rabiah yang menyentuh hatinya. Akhirnya dia membebaskan Rabiah sebagai manusia yang merdeka.


Rabiah pergi ke tengah-tengah gurun menghambakan dirinya kepada kehidupan sufi. Pelbagai peristiwa menarik yang berlaku pada dirinya sehingga menjadi sebutan orang ramai. Kecantikan Rabiahtul Adawiah menambahkan tarikan untuk lelaki melamarnya termasuklah Amir Basrah dan juga Hasan al Basri tetapi semua ditolak. Bagi Rabiatul Adawiah, cintanya hanya satu, cinta pada Allah s.w.t.. Cinta itu sudah memadai untuk dirinya.


Ketika Hasan al Basri hendak melamarnya, Rabiahtul Adawiah memberi tiga syarat. Sekiranya Hassan al Basri boleh menjawab ketiga-tiga soalannnya dengan memuaskan hatinya, dia sanggup berkahwin dengan Hassan al Basri. Tapi Hassan al Basri gagal ujian itu!


Suatu ketika, Rabiahtul Adawiah bertanya mengapa mereka begitu ghairah untuk melamarnya. Maka, disebut oleh Hasan al Basri, `Mata kamu, ya Rabiah’. Rabiah terdiam. `Tunggu sebenar Tuan’. Agak seseberapa ketika terhenti. ‘……………Jikalaulah mata aku yang menyebabkan kalian tertarik untuk melamarku, maka terimalah mataku ini’ sambil dia menghulurkan sebajana yang terletak biji matanya!



Kisah itu mungkin terlalu sadis tetapi itulah sufistiknya Rabiahtul Adawiah dengan cintanya pada Allah s.w.t. Lalu, hendak dijadikan cerita, lirik lagu ini mungkin ingin membayangkan cinta lelaki kepada Rabiah tetapi Rabiahtul Adawiah memiliki cinta agungnya pada Rabbnya. Lagu-lagu M. Nasir kebanyakannya memang bersifat begitu; ada dua makna seperti lagu Kepadamu Kekasih dalam album pertama dia yang kurang menyengat. Orang ingat itu lagu kisah cinta biasa. Tapi sekali baca, ia mungkin kisah lain. Kisah cinta antara hamba dengan Tuhannya. Seperti juga lagu Tanya Sama itu Hud-Hud, Kias Fansuri, Rumi Menari….. Terpulang kepada yang mendengar dan terpulang kepada yang menghayatinya. Itulah mainan bahasa!.


M. Nasir & Jamal Abdillah
Ghazal Untuk Rabiah
Jamal:
Kilauan intan berkelip-kelip di langit tinggi
Dan cahaya menari-nari di langit biru
Tidaklah dapat menenangkan perasaanku
Yang rindukan kehadiran kasih
M. Nasir:
Gemersik irama merdu buluh perindu
Dan nyanyian pari-pari dari kayangan
Tidaklah dapat tenteramkan sanubari
Yang mendambakan kepastian kasihmu
Jamal:
Rela lepaskan segala-gala yang ku ada
Andai itu yang kau hajatkan
M. Nasir:
Rela terima apapun syaratnya dan dugaan
Untuk ku buktikan cintaku
Jamal:
Asalkan dapat ku mengubati hatiku yang cedera ditumpaskan cinta
M. Nasir:
Asalkan dapat ku menundukkan amukan gelora jiwa
Yang menagih kasih
Duet:
Yang halus yang tulus
Yang mulus yang kudus
Jamal:
Semoga malamku tidak lagi jadi medan airmata
Menusuk segenap kalbuku

1 comment:

askMa said...

Ghazal untuk Rabiah bererti "sebuah persembahan buat Rabiah (ahli sufi)" ~ yg sering bersyair mengenai kecintaannya kpd ilahi.Dia sanggup menyerah segala yg ada pada diri untuk Fana dan bersatu dgn Allah (baqa).Lirik lagu ini menyatakan isi hati Rabiah yg tiada tandingan kecintaannya.