...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Monday 2 February 2009

PKR, lain kali pilih calon baik punya!

1. Teka-teki samada pilihanraya kecil akan diadakan di Behrang dan Changkat Jering belum terjawab. Namun persoalan yang lebih utama ada adalah, ngapa calon `sebegitu' dipilih oleh pimpinan PKR? Jawapannya mudah, tiada rotan, akarpun jadi. Namun masalah sekarang bukan setakat akar yang digunakan tapi jangan sampai bayang rotanpun nak dijadikan calon!

2. Tanpa menafikan PKR mempunyai calon-calon yang berkemampuan. Soal berubah pendirian bukanlah persoalan utama. Kadangkala perubahan pendirian itu adalah hasil daripada pendedahan dan pengalaman sendiri. Kita sendiri selalu mengubah pendirian dalam hidup kita. Bukan tidak berprinsip tetapi itu adalah tabi manusia yang hidup.

3. Pemilihan calon untuk pilihanraya terutama untuk parti pembangkang (peringkat nasional) memang susah. Ramai yang menolak (waktu tiada harapan nak menang dulu, sekarang ni, tak tau lah). Susah nanti tak da kerja lepas berhenti. Susah nanti keluarga kena pulau. Susah kerana tak cukup wang.........

4. Ada sesetengah calon dipilih kerana pandai bercakap atau pidatonya sedap didengar. Ada pula kerana dia bercakap ala Anwar atau ala Ustaz Hadi. Kadangkala sampai cara berpakaianpun nak ikut pimpinan utama mereka. Apa barang beb! Ada pula pantang ada gelaran Dato' ke, Dr. ke, Ir. ke, Ustaz ke, Dr. Homopathy ke. Belasah. Kononnya profesional dan hebat.

5. Abu Dzar ketika bertanya pada Nabi Muhammad s.a.w tentang kedudukannya sebagai sahabat rapat Nabi tetapi tidak diberikan jawatan politik. Mudah Nabi Muhammad s.a.w. menjawab, kerana kepimpinan ini memerlukan keupayaan memimpin dan satu amanah yang cukup besar. Ciri kepimpinan itu tiada pada Abu Dzar. Rapat dengan pimpinan bukan tiket untuk memimpin.

6. Kepimpinan bukan setakat menjadi calon pilihanraya atau mempengerusi mesyuarat. Atau sekadar berucap di hadapan umum. Atau sekadar pandai menggayakan jalan stail orang besar ala Ali Baba! Senyum kiri kanan, kaki berjalan ke depan, kepala tunduk-tunduk macam belatuk, kedua-dua tangan ke belakang.

1 comment:

Martyr said...

Haish..susah juga bila jadi wakil rakyat.

yg layak jadi wakil rakyat, sepatutnya yg ada tarbiyyah, yg mantap.

yg ada tarbiyyah pulak, kena ada fikrah. fikrah yg jelas dasar perjuangan.

adess.. macam mane ni?

ape lagi, buat solat hajat dan qunut nazilah lah utk kerajaan pakatan rakyat di perak.

itu juga pesan Ir Nizar. (hehe,masih nak letak Ir kat depan