...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Thursday 5 February 2009

Berlakukah Tangkapan Politik Di Perak?

1. Kawan aku bilang, beberapa pimpinan PR utama sudah dibawa keluar daripada kediaman MB kerana ada kemungkinan mereka akan ditangkap. Sementara itu, rakyat Perak mula datang membanjiri rumah rasmi MB mendengar ucapan pimpinan PR.

2. Salahuddin Ayub, Ketua Pemuda PAS Pusat sudah mengarahkan seluruh pemuda turun ke Ipoh bagi mempertahankan kerajaan Pakatan Rakyat daripada dijatuhkan.

3. Aku dengar dari telefon, ucapan Ust. Nasaruddin Tantawi berdegar-degar membakar emosi yang hadir. Hampir 10 ribu sudah berkumpul dalam rumah MB. Unit AMAL telah mengambil alih untuk menjaga keselamatan rumah MB. Manakala, FRU sedang menuju ke rumah MB.

4. Beribu-ribu lagi diberitakan tidak dapat masuk ke rumah MB. Sekatan.

5. Orang Cina di Ipoh mula tutup kedai. Bukan pasal dah malam tapi diaorang dah takut. Mereka mungkin protes dalam diam. Orang Melayu PKR dan PAS sudah panas hati. Orang UMNO sudah meraikan rampasan kuasa.

6. Teringat pula dengan rumah Anwar Ibrahim sewaktu era reformasi. Akan berulang lagikah episod FRU menyerbu masuk dan menangkap pimpinan PR? Dan orang ramai hanya mampu terjerit melaungkan `reformasi! reformasi! reformasi!' sedangkan kereta Blackmaria meninggalkan mereka asap yang hitam.

7. Aku masih ingat. Kita hanya mampu menjerit kuat. Mungkin.

No comments: