...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Sunday 1 February 2009

Politik Anarki di Perak

1. Politik anarki adalah merujuk suasana ketidaktentuan politik. Tidak jelas siapa yang berkuasa dan bidang kuasa. Kuasa berada di tengah-tengah kemelut ketidaktentuan. Kuasa itu seperti diombak ke tengah dan ke tepi.

2. Di dalam keadaan beginilah, pemimpin tidak boleh berdebik dengan kuasa yang ada pada mereka. Pembangkang juga tidak akan leka mencari kelemahan musuh yang ada, meski sekuman. Sebagai rakyat, inilah kebebasan untuk menentukan siapa yang berkuasa. Rakyat boleh menuntut pada setiap parti yang menagih sokongan.

3. YB. Jamaluddin Radzi dan YB. Osman Jailu mungkin naif kerana menanda tangani surat peletakan jawatan tanpa tarikh. Namun, pimpinan Pakatan Rakyat tentu sekali ada asas melakukannya. Inilah senjata di saat anarki begini. Sebelum kedua-dua mengumumkan keluar parti, jalan terbaik bagi pimpinan Pakatan Rakyat adalah mengeluarkan surat tersebut.

4. Kedua-dua akan mencabar Speaker. Inilah waktu, peguam berlawan hujah di hadapan hakim yang adil lagi bijaksana. Mereka akan tunjukkan kuasa mereka. Tetapi jika hakim penakut, kena cucuk hidung - dia akan membuat keputusan berasaskan `budibicara' yang telah dibicarakan. Dan bukan berasaskan keadilan. Tetapi jika hakim menunjukkan kuasa sebenarnya, dia akan membuat keputusan yang dipertimbangkan adil dan tepat.

5. Pihak istana tentu tidak senang duduk. Pihak istana tentu memikirkan. Itulah saat kuasa Sultan digunakan. Jangan fikir selepas imnuniti Raja-raja Melayu dihapuskan, kuasa mereka sudah tiada. Masih ada!

6. Jika ditakdirkan berlaku Pilihanraya Kecil di Perak, sekali lagi anarki politik akan berlaku. Waktu itu, wang, projek, jawatan dan sebagainya akan menjadi murah dan mudah. Segala fitnah, bongkar rahsia dan makian menjadi ombak yang bergelora. Dan boleh menenggelamkan akal yang pendek. Sekali bah, sekali berubah.

7. Bagi aku sebagai rakyat biasa, anarki politik ada juga menguntungkan. Sekurang-kurangnya inilah waktu semua orang tunjuk kuasa! Termasuk orang miskin, papa kedana dan sebangsat melarat. Yang tak kerja parti, sekarang mula jengok parti. Setidak-tidaknya ego dan sombong orang berkuasa akan tercabar. Yang sombonglah. Yang tak, tiada kena mengena!

1 comment:

Mr. Right said...

Najib dan Anwar 'main poker' nasib rakyat yang diperjudikan. Sial tul!

Ini lah padahnya kalau pengundi berpandukan parti semasa mengundi. Kita sepatutnya memilih calon. Lupakan parti yang dia wakili. Kalau kita kurang yakin dengan peribadi semua calon, lebih baik jangan mengundi.

Short Talk