...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Saturday 7 February 2009

Onn Jaafar dan Raja-Raja Melayu

1. Dato Onn Jaafar. Semua rakyat Malaysia kenal.

2. Sewaktu British mengemukakan Malayan Union 1946 dan dipersetujui oleh Raja-raja Melayu, gerakan Dato' Onn Jaafarlah dapat memberikan kesedaran baru kepada orang Melayu untuk bangkit menentang persetujuan tersebut. Meski ada KMM (1936) dan PKMM (Ogos 1945). Ibrahim Yaacob, Dr. Burhanudin al Helmy, Ust. Abu Bakar al Baqir. Ramai tak kenal. Sejarah mereka ditenggelamkan.



3. Mereka lebih awal memberi amaran bahayanya pegangan tradisi orang Melayu terhadap institusi Raja-raja Melayu dan penjajah. Sayangnya waktu itu, Raja-raja Melayu dikelilingi ulama tradisional, aristokrat dan kongsi gelap. Baginda tidak mendapat nasihat yang betul.


4. Ada yang menyebut bahawa Raja-raja Melayu dipaksa menandatangani perjanjian itu oleh Pesuruhjaya British Malaya, Sir Harold MacMicheal. Raja-raja Melayu sebenarnya dipaksa dengan tawaran elaun yang lumayan. Raja-raja Melayu tidak dapat menolak tawaran paksa itu meski baginda dan orang Melayu akan kehilangan kuasa. Asal saja baginda dapat takhta. Simbol orang berkuasa.



5. Oleh kerana Dato' Onn Jaafar ada hubungan dengan istana dan merupakan pegawai kerajaan British ketika itu, langkahnya mudah diterima oleh orang Melayu. Dato' Onn Jaafar menyakinkan Raja-raja Melayu bahawa rancangan Malayan Union akan menguburkan kuasa orang Melayu. Barulah Raja-raja Melayu insaf.


6. Sayangnya aku tidak tahu bagaimana Dato' Onn Jaafar bercakap dengan Raja-raja Melayu. Mungkin, `Patik mohon sembah derhaka untuk menentang persetujuan tuanku dengan British.'

No comments: